Vilken kniv är bäst?

Tjena, då den gamla mora kniven har haft sin tid så är det nu dags att skaffa en ny allround kniv som ska användas till vandring, kajak, fiske och allt friluftsliv i stort sett (gärna till ett överkomligt pris). Några rekommendationer kring märken och knivar?

En kniv låter torftigt.

Jag skulle välja kniv efter vad jag skall göra och välja en lätt för vandring och en stadig om jag planerar att tälja och eller vandra. Vid kajak gägna en mat och brödkniv och en tälja och vedkniv.

Thure

En ny Mora är ju ett säkert val.

Perssonkniven från Kiruna är ett dyrare och vackrare alternativ. Lätt, allround och enkel att göra ren efter t ex rensning av fisk.

//J

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Tycker att den tråden även om man bara läser 20 slumpvisa inlägg är rätt relevant för hur komplex knivmarknaden och preferenserna hos Utsidans användare är.

Thure

Tycker att den tråden även om man bara läser 20 slumpvisa inlägg är rätt relevant för hur komplex knivmarknaden och preferenserna hos Utsidans användare är.

Thure
Det är förvisso sant, men att hänvisa en helt ny medlem till en idag(!) tio år gammal tråd med över 1000 sidor av inlägg? Nja, det är mer åt hållet av vad man väntar sig av dessa kända internetvarelser som i sagornas värld bor under broar, i skogen eller högt i bergen.

Men kanske var det jag som missuppfattade JohnnyLs intentioner och att han försökte vara hjälpsam?

TS, ledsen att jag tagit tråden OT.

Det är förvisso sant, men att hänvisa en helt ny medlem till en idag(!) tio år gammal tråd med över 1000 sidor av inlägg? Nja, det är mer åt hållet av vad man väntar sig av dessa kända internetvarelser som i sagornas värld bor under broar, i skogen eller högt i bergen.

Men kanske var det jag som missuppfattade JohnnyLs intentioner och att han försökte vara hjälpsam?

TS, ledsen att jag tagit tråden OT.
Äh, nu var jag inte bättre själv.

Tack för alla svar och ska kolla in knivarna som föreslogs. Haha ja jag är helt ny här på utsidan, får ta och läsa gamla trådar innan jag startar nya i framtiden

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.