Vilken Kamera

Skall köpa mig en systemkamera men är lite osäker på vad man skall titta efter.
Jag vill ha en kamera som kostar ca 5000 kr som jag kan använda när jag reser men också i naturen. Jag vill ha en kamera som man kan utvecklas med.
Kanske är det någon som har några förslag på vad man skall titta efter eller kanske något att föreslå.
/pettre
 
tre små rätter

förslag 1, kolla in fotosidan.se
förslag 2, sök i forumen, kameraköp har varit uppe tidigare både på utsidan och fotosidan
förslag 3, canon har det största utbudet av begagnade objektiv och kamerahus, för fem tusen får du en skräpkamera med värdelösa objektiv om du köper nytt, det innebär att rent tekniskt kan du växa med kamerahuset men efter ett tag kommer du ställa högre krav på kvalitén på objektiven. Det finns inget som så tråkigt som ett bra motiv förstörd av dålig/oskarp optik. kom ihåg att det som över allt annat kvalitétsmässigt påverkar skärpan på dina bilder är hur skarpa objektiv du har. kolla in photodo för att se tester, du bör inte köpa ett objektiv med lägre snittvärde än 3.0

Kolla runt lite bland begagnatannonser på cyberphoto/blocket/fotosidan så kan du få en kamera med ett bra objektiv för dina 5000.

lycka till
 
Min spontana rekommendation skulle bli en begagnad Canon EOS 5 med Canon EF 28-105/3.5-4.5 USM objektiv. Detta paket är ganska valigt på begagnatmarknaden och brukar ligga runt 5000:-. En bra och snabb kamera och ett objektiv som är en hel del bättre än "standardobjektiv" som brukar ingå i systemkamerapaket. Nackdelen med EOS 5 är väl att den är tung och inte världens bästa resekamera. Men annars är det en robust och tålig kamera.
 
Jag köpte en canon EOS 300 för ungefär 1 år sedan i den prisklassen, den kan använda som vilken pocket kamera som helst, men man kan samtidigt lära sig att använda de manuella lägena också.
För mig som är nybörjare är den perfekt, och jag har inga större ambitioner med mitt fotande så den duger åt mig. Det har väl kommit en digital systemkamera som motsvarar denna alldeles nyligen har jag fått för mig, det kanske är intressant, kolla på fotosidan.se


mvh Majja
 
80tals kamera bäst!

peppe_37; sa:
Skall köpa mig en systemkamera men är lite osäker på vad man skall titta efter.
Jag vill ha en kamera som kostar ca 5000 kr som jag kan använda när jag reser men också i naturen. Jag vill ha en kamera som man kan utvecklas med.
Kanske är det någon som har några förslag på vad man skall titta efter eller kanske något att föreslå.
/pettre

Kameran är primitiv, bländare, slutare, skärpa, bästa utvecklingen är att köpa en 15 år gammal kamera där du lär dig hantera dessa tre egenskaper, alla automatik förvirrar dig...kostar runt 1500....... / Olle http://www.ollecarlsson.se
 
Jag håller inte riktigt med...

I utbildningssyfte har föregående talare helt rätt men när man väl lärt sig grunderna med bländare/slutar unt so weiter tjänar man väldigt mycket på att använda halvautomatiklägena typ Av/Tv om man lärt sig grunderna och vet hur man skall utnyttja ljusmätaren i kameran tillsammans med slutar/bländare så ser jag ingen anledning till att inte låta kameran göra räknandet åt en. Det viktiga är ju att man kan tillräckligt så inte kameran räknar mer än man förstår ;)
 
peppe_37; sa:
Skall köpa mig en systemkamera men är lite osäker på vad man skall titta efter.
Jag vill ha en kamera som kostar ca 5000 kr som jag kan använda när jag reser men också i naturen. Jag vill ha en kamera som man kan utvecklas med.
Kanske är det någon som har några förslag på vad man skall titta efter eller kanske något att föreslå.
/pettre

Ett nytt kamerahus för 3000-4000 kr och ett bra begagnat objektiv för resten av pengarna är ett bra val tycker jag. Att man får en skräpkamera för dom pengarna håller jag inte med om, okej att objektiven inte är så bra men själva huset är helt okej.

Om du väljer ett Nikon hus så kan du, lite beroende på modell, även använda äldre modeller av nikons objektiv. De äldre är förstås inte med autofokus, men om du kan stå ut med det kan du få fina objektiv til bra priser.

En annan variant är att köpa tex. ett Caonon EOS 600, vilket är ett bra hus, viserligen drygt 10 år gammalt, men väldigt robust och således bra för resor, och det har ändå helt okej prestanda, i stort sett i klass med de billigare nya hus som finns idag.

Lycka till med kameraval
/Henrik
 
Precis som Olle säger lär man sig det rent fototekniska snabbast om man kör maunuellt, dock tycker jag att det är bekvämt att kunna köra tids- eller bländarautomatik. När man har lärt sig hur man skall använda exponeringsmätaren och vilka ljusförhållanden som är besvärliga kan man vid behov gå över till manuellt. "Vanliga" ljusförhållanden brukar automatiken klara av. Fotograferar man mycket brukar man lära sig bedömma ljuset och den erforderliga exponeringstiden/slutaren.
Tycker man om att trixa med exponeringen är spotmätaren till stor hjälp, men det bör understrykas att den kan ställa till mer besvär än hjälp om man inte vet vad man gör.
Nikon och Canon håller båda hög kvalitet och utbudet på begagnadmarknaden är stort. Givetvis finns det många andra bra fabrikat, men vill man kunna köpa begagnade tillbehör kan det bli besvärligt. Inte finns det många begagnade prylar till min gamla Olympus OM-4 Ti idag. Behöver man reparera en sådan kamera brukar det vara mer lönsamt att köpa en ny kamera.

/Erik
 
Jag skulle nog rekommendera att köpa ett nytt hus åtminstone. Livslängden på moderna tekniska saker är kort... Min pocketkamera Olympus my höll bara 10 år (<50 rullar film) därför att mekaniken är av plast. Plastkugghjul! Moderna systemkamror har också plastgrejer i sig för att lägre vikt och ljud
(plus att ingen smörjning behövs).
Se'n misstänker jag att en hel del av elektroniken har kortare livslängd ... men det är kanske bara inbillnig?

Det är sant att optiken i de billigare system-"paketen" inte är den bästa. Plast används i optiken, återigen lättare än glas och billigare.
(Men vad jämför man med? Ingen pocketkamera har bättre optik, ingen "vanlig" digitalkamera heller)

De som hävdar att en gammal stålkamera är bättre har rätt och fel menar jag:
+Robust och lång livslängd.
-Ingen avancerad ljusberäkning.

(Nöjd med min EOS 100)
/Ola
 
Se om du kan komma över en canon f100 begagnat! såg en häromdagen för 6500:- med objektiv. låter sjukt billigt för en sådan bra kamera, säljaren hade enbart tagit 300 rullar med den och det tycker jag är okej
 
Reibel; sa:
Se om du kan komma över en canon f100 begagnat! såg en häromdagen för 6500:- med objektiv. låter sjukt billigt för en sådan bra kamera, säljaren hade enbart tagit 300 rullar med den och det tycker jag är okej

nikon f100 menar jag nog!!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
Laila Vilken kamera? Fototeknik 4
ninakw Vilken kamera ska jag välja? Fototeknik 2
bogart Dags för digital kamera! men vilken? Fototeknik 9
lainen89 Inköp av GoPro Hero 3, vilken version? Fototeknik 3
tango Vilken hjälmkamera med GPS? Fototeknik 0
Vildmarksguiden Hjälp! Vilken Photoshop program? Fototeknik 33
J-master Vilken hjälmkamera?? Fototeknik 11
markusa Pentax K100 vs Lumix DMC FZ50, vilken välja? Fototeknik 5
scew Vilken skillnad!!!!!!!! Fototeknik 18
rannug Vilken Canon EOS? Fototeknik 38
kent36 vilken ska man välja Fototeknik 8
igun Vilken telekonverter? Fototeknik 6
persson65 Vilken dator är bäst för videoredigering Fototeknik 16
haggstrom_maria Kameraköp - men vilken skall jag köpa??? Fototeknik 15
Vilken film i alperna? Fototeknik 2
mr_neo Vilken ska jag välja EOS -300, -33 eller -50 Fototeknik 3
walkerboh Vilken neg film har ni för natur Fototeknik 7
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
Johan.H Förvaring av kamera vid utenatt Fototeknik 6
Christoffer_123 Iphone kompatibel kamera för vandring Fototeknik 5
Totteman Ny kamera och snart något program Fototeknik 48
Hostan96 Liten kamera för filmning Fototeknik 26
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
majjen Kamera som tål vatten, stötar OCH minusgrader? Fototeknik 31
Dalu0700 Kamera i vildmark Fototeknik 18
Peifen Lättåtkomlig kamera vid vandring Fototeknik 25
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
Still Alive Kamera som kan laddas via USB? Fototeknik 2
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
Newlin Kamera stulen, Degeberga Fototeknik 1
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
torpet Ny kamera - hajar noll Fototeknik 8
Fizzle Microsoft erbjuder Codec för RAW-filer Fototeknik 1
fransgustav Köp av kamera utomlands Fototeknik 7
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
Brune Liten kamera med vattentätt hus Fototeknik 8
[Dave] Kamera irr! Fototeknik 3
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
gro Ricoh GR-D II? Fototeknik 15
Enchanter Fototeknik kompakt kamera Fototeknik 10
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
Colt3n Köpa ny kamera 10 000 - 12 500 kr. Fototeknik 1
MatteBj grynig bild dv-kamera Fototeknik 4
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.