Vilken kajak?

Jag funderar på att skaffa mig en kajak! Jag har provat lite olika sorter senast var jag & provade en Point 65 fasthing & Nelo viper 60. Är det bra kajker för en som troligtvis kommer till största delen att paddla för träning & kanske någon helgtur med en övernattning. Jag funderade först på en havskajak men dom som jag har provat är det inte samma fartkänsla i som dom senaste jag provade. En annan fördel med motionskajakerna är att dom har större sittbrunn vilket är bra för mig som är 190 cm & inte så smidig. Vad tycker ni som har lite mer rutin på olika kajaker, vad ska jag välja?
Jag bor också i närheten av mycket sjöar i olika storlekar(värmland)
Mvh Jörgen

Senast ändrad:
Är du van att tänka på packning utifrån en ryggsäck och inte utifrån bagageluckan på en Volvokombi så klara du nog att göra en övernattning även med de kanoter du nämner. Självklart kommer de att kännas sega och överlastade och du får tänka en gång extra innan du korsar en större sjö när det låser osv.

Men känslan när du använder den för motion är oerhört mycket skönare så är motion huvudsaken gör du rätt. Skulle du vilja paddla på veckosemester kan du hyra den gången!

Nelon är fin och finns nu med skott och luckor för extra säkerhet och för att kunna få med torrt ombyte och fika. P65 har jag aldrig sett men den är en halvmeter kortare och det gör säkert stor skillnad för dig som är stor - förmodligen inte att rekommendera för dig...

Danska Coastliner och Coastrunner är lite lik Viper 60 i användningsområde. Nelo har kommit med en 55 cm bred varianter av Viper och konkurrenterna likaså t ex Zedtech TT55.

Fundera hur mycket vass och stenar det är där du paddlar. Ett underliggande roder fungerar bättre men ibland är ett akterhängt nödvändigt.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Cobolt Kayaks Origo

Om du bor i Värmland så titta på norska Cobolt Kayaks Origo.

Mycket bra allroundkajak för motions- och turpaddling med akterhängt roder. Dessutom till ett bra pris. Stor sittbrunn. Lätt att ta sig i och ur under olika förhållanden. Lättrollad.

Vi har paddlat på sjöar i Värmland och i norska Telemark såväl som havs- och kustpaddling på både väst- och ostkusten. Fungerar bra olastad för en motionstur i högt tempo och väl lastad för en veckotur.

Nelo

Det är stor skillnad på Nelon och Fasthingen, den senare är en kajak för korta motionsturer, Nelon är betydligt mer lättdriven och blir trevligare i längden, dessutom finns Nelo med akterskott och lucka.

Mvh,
leif

Hörde ett rykte om att Fasthingen var Point65s långsammaste kajak. Men jag kommer inte ihåg var och har inte prövat själv.

Tack för inläggen

Den Nelon-kajken jag provade är den med stuvutrymme bak & ett litet skott framtill. Är det samma maxvikt på den som den utan stuvytrymme(95kg)? Hur är annars kvaliten på Nelons kajaker & får man sålt den om man vill byta till någon annan kajak?
Tack för alla tips!
Mvh Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips