Vilken Hilleberg tält?

Vill någon berätta vart på mitt gamla hillebergstält som modellens namn står?

Helt oklart för mig om jag har ett Keron eller Nammatj.

Brukar stå på en insydd lapp i underkant av ingångsdörren. Annars är det lätt att se skillnad på Keron och Nammatj då den första har dubbla absider och ingångar samt innertält med raka gavlar. Nammatj har bara en absid och ingång samt sluttande fotgavel.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag hade ett Hilleberg Soulo med mig på min Gröna Bandet-vandring på 152 mil hösten 2016. I min packlista där jag har betygsatt alla mina prylar har jag gett det en solklar 5:a av 5. Jag har satt upp det ensam på en fjälltopp i full storm och flera gånger i djup snö. Dessutom bra sitthöjd jämfört med t.ex. Akto. Det finns lättare tält, men jag skulle aldrig använda något annat på kalfjället.

Också jättenöjd med Soulo. Bytte bort ett Allak som kändes onödigt stort för ensamtur. Har ett Nammatj 3 för när man är fler. Hoppas det funkar för 2 vuxna och två små barn men bud på att man får uppgradera längre fram.

Därför att ingången känns konstig. Jag har aldrig provat eller sett den i verkligheten så jag ska inte uttala mig hur den är. Ska ha det i baktanken när jag ska kolla på tältar i butiker och även titta på den om den är något att ha. :)
På Nallo 2 kan absiden öppnas åt 3 håll.
Om du kollar in pdf:en med uppsättningsintruktioner så ser du hur det fungerar.

http://se.hilleberg.com/SV/t%C3%A4lt/red-label-t%C3%A4lt/nallo-2/#link_pitchingLink

Niak ovan trädgränsen

Eftersom jag tänkte vara ovanför trädgränsen för det mesta under sommaren får jag nog hoppa över "Yellow Label" tältar... Nu blev val av antal tältar mindre...

Det är Inget du behöver oroa dig över...jag har själv använt Anjan2 i väldigt exponerad terräng på fjället, just för att se hur det kändes, och det var inga problem. Men sålde det och köpte ett Niak pga det är självstadgande och har mera volym.

Är fantastiskt nöjd, använde det under 13 nätter i fjällen 2016 och för mig är det Perfekt! Bra volym inne i tältet(är 190cm), relativt lätt samt har absid. Och det står pall i vindar. Jag tältar Alltid ovan trädgränsen.

Enda nackdelen är att det är dyrt...men å andra sidan, är man 100% nöjd med produkten som jag är så är det helt ok :)!

//A

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips