Vilken hårdhet på multitängernas knivar?

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Det är väl som med de flesta universial produkter:
de är inte riktigt bra på någonting utan halvtaskiga på det mesta .
Trots det gillar jag mina Leatherman.
Som Göte (elektriker ) sa : det vore bättre om man kunde mycket om lite, än lite om mycket.

Är det förresten ungefär samma hårdhet på knivbladet hos Victorinox schweiziska armeknivar? Stålkvalitet hos de schweiziska armeknivarna?
/Niklas

När jag låg i lumpen 88-89 hade jag en Swiss Champ, deras största/dyraste kniv i bältet, det var skitstål i allt, det enda som var fantastiskt var sågen. Vet inte hur många gånger just sågen räddade kniven från att bli hivad långt ut i spenaten.

För runt 8 år sedan köpte jag mig en spartan, tänkte ha något billigt slit och släng, gissa om jag blev förvånad, alla funktioner var exakta, stålet var både skärpehålligt och lättskärpt, hade det skett en ändring eller hade jag haft otur vid första köpet???

På tradera köpte jag en till, men med bl a såg huntsman tror jag modellen kallas, lika bra stål...

Från att ha ansett att victorinox är samma kvallitet som irlänsk diskbänksplåt har jag ändrat åsikt, men fortfarande anser jag att Champen med fodral (extra) för nästan 1000 pix på 80-talet är min sämsta knivaffär!!!!

Min bästa knivaffär har jag nog inte gjort än ;-)

hade det skett en ändring eller hade jag haft otur vid första köpet???
Du har ju svaret framför näsan på dig, eller har du kanske missat vad jag hade skrivit tidigare? Nämligen: "Leverantörerna kan vara: Udine (Italien), Böhler/Uddeholm (Österrike, Sverige), Bonpertuis (Frankrike) eller Krupp/Thyssen (Tyskland), bland andra."

Stålet och därmed kvalitén kan därför variera.

~Paul~

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.