Vilken hårdhet på multitängernas knivar?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det är väl som med de flesta universial produkter:
de är inte riktigt bra på någonting utan halvtaskiga på det mesta .
Trots det gillar jag mina Leatherman.
Som Göte (elektriker ) sa : det vore bättre om man kunde mycket om lite, än lite om mycket.

Är det förresten ungefär samma hårdhet på knivbladet hos Victorinox schweiziska armeknivar? Stålkvalitet hos de schweiziska armeknivarna?
/Niklas

När jag låg i lumpen 88-89 hade jag en Swiss Champ, deras största/dyraste kniv i bältet, det var skitstål i allt, det enda som var fantastiskt var sågen. Vet inte hur många gånger just sågen räddade kniven från att bli hivad långt ut i spenaten.

För runt 8 år sedan köpte jag mig en spartan, tänkte ha något billigt slit och släng, gissa om jag blev förvånad, alla funktioner var exakta, stålet var både skärpehålligt och lättskärpt, hade det skett en ändring eller hade jag haft otur vid första köpet???

På tradera köpte jag en till, men med bl a såg huntsman tror jag modellen kallas, lika bra stål...

Från att ha ansett att victorinox är samma kvallitet som irlänsk diskbänksplåt har jag ändrat åsikt, men fortfarande anser jag att Champen med fodral (extra) för nästan 1000 pix på 80-talet är min sämsta knivaffär!!!!

Min bästa knivaffär har jag nog inte gjort än ;-)

hade det skett en ändring eller hade jag haft otur vid första köpet???
Du har ju svaret framför näsan på dig, eller har du kanske missat vad jag hade skrivit tidigare? Nämligen: "Leverantörerna kan vara: Udine (Italien), Böhler/Uddeholm (Österrike, Sverige), Bonpertuis (Frankrike) eller Krupp/Thyssen (Tyskland), bland andra."

Stålet och därmed kvalitén kan därför variera.

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips