Vilken hårdhet på multitängernas knivar?

Det är väl som med de flesta universial produkter:
de är inte riktigt bra på någonting utan halvtaskiga på det mesta .
Trots det gillar jag mina Leatherman.
Som Göte (elektriker ) sa : det vore bättre om man kunde mycket om lite, än lite om mycket.

Är det förresten ungefär samma hårdhet på knivbladet hos Victorinox schweiziska armeknivar? Stålkvalitet hos de schweiziska armeknivarna?
/Niklas

När jag låg i lumpen 88-89 hade jag en Swiss Champ, deras största/dyraste kniv i bältet, det var skitstål i allt, det enda som var fantastiskt var sågen. Vet inte hur många gånger just sågen räddade kniven från att bli hivad långt ut i spenaten.

För runt 8 år sedan köpte jag mig en spartan, tänkte ha något billigt slit och släng, gissa om jag blev förvånad, alla funktioner var exakta, stålet var både skärpehålligt och lättskärpt, hade det skett en ändring eller hade jag haft otur vid första köpet???

På tradera köpte jag en till, men med bl a såg huntsman tror jag modellen kallas, lika bra stål...

Från att ha ansett att victorinox är samma kvallitet som irlänsk diskbänksplåt har jag ändrat åsikt, men fortfarande anser jag att Champen med fodral (extra) för nästan 1000 pix på 80-talet är min sämsta knivaffär!!!!

Min bästa knivaffär har jag nog inte gjort än ;-)

hade det skett en ändring eller hade jag haft otur vid första köpet???
Du har ju svaret framför näsan på dig, eller har du kanske missat vad jag hade skrivit tidigare? Nämligen: "Leverantörerna kan vara: Udine (Italien), Böhler/Uddeholm (Österrike, Sverige), Bonpertuis (Frankrike) eller Krupp/Thyssen (Tyskland), bland andra."

Stålet och därmed kvalitén kan därför variera.

~Paul~

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips