Vilken GPS är bäst!

Jag är ingen prylgalning men när jag väl köper något så köper jag bara det som är absolut bäst. Jag gillar inte känslan av att jag kunde haft något bättre eller att saker går sönder bara för att man snålar in och köper något billigt (i enstaka fall så kan billiga grejer var bra och hålla men oftast gäller dyrt-erkännt märke=bra kvalitet)

Så till frågan då... Vilken GPS är absolut bäst? Jag ska ha den när jag:

1. åker mc offroad/grus
2. cyklar mtb
3. vandrar
4. kör bil

vi snackar naturligtvis helt vattentät, extremt tålig och lättanvänd. Utseende spelar ingen roll.

Har ni några tips?

//Eric
 
Olika enheter

Olika enheter är bäst på det du anger att du vill ha den till.
Att köpa en GPS-enhet för alla dessa funktioner kommer att innebära att du kommer att bli besviken för dess funktion på minst två av dina användningsområden.
Det finns i dagsläget ingen GPS-enhet som är så allsidig att den är bäst, eller ens bra, i alla av de så vitt skilda användningsområden som de du anger.
 
Jag tror att

du skulle uppskatta den lite större skärmen på en Garmin 60 med färgskärm för ditt ändamål då du sätter MC-användningen först. Bra fäste betyder också mycket.

Motsvarande Magellan vet jag mindre om men topografiska kartan till Magellan verkar bättre än FriPro.

Garmin Colorado har fått kritik för läsbarheten i starkt solljus.

Thure

Thure
 
köp 2 olika

Som nämndes i tidigare inlägg finns det ingen gps som är tillräkligt allsidig för att vara bäst på allt detta. Om du vill ha en tillräkligt bra kompromiss skulle jag dela upp användningsområdena i 2. Inte heller då kommer du att få de mest anpassade modellerna med de värsta "lull lulls"funktionerna. Men däremot kan du få väl fungerande alternativ som är bland de bästa vad gäller själva navigeringen.

Motorcykel och Bil.
Du vill ha genomtänkta menyer, lätt att hitta adresser, stor och tydlig skärm, röststyrd navigering och möjlighet till trafikuppdateringar via radio. Dessutom skall gpsen vara vattenskyddad för att tåla motorcykel användningen. Titta på garmins Zumo eller Magellans cross over serie. Om du skall åka mycket offroad skulle jag rekommender magellan crossover eftersom de har möjligheten att växla till friluftskartor.

Vandring MTB.
Här är det viktigare med smidigt format, bra batteritid, möjligheter att ladda terrängkartor. Även funktioner som höjdmätare och elektronisk kompass står högt upp på min lista. Oregon skulle vara min rekommendation just nu.
 
Dessutom skall gpsen vara vattenskyddad för att tåla motorcykel användningen. Titta på garmins Zumo eller Magellans cross over serie. Om du skall åka mycket offroad skulle jag rekommender magellan crossover eftersom de har möjligheten att växla till friluftskartor.
Magellans Crossover-serie är tyvärr bara att glömma för motorcykelbruk. Enligt reklamen är de stänkskyddade men enligt detta test klarar de inte ens det.

Garmin har också terrängkartor om man vill ha det.

För fordonsbruk vill man helst ha en större skärm men medan en handhållen enhet bör vara liten och smidig.

Om man absolut bara kan tänka sig en enhet för så vitt skilda uppgifter som trådskaparen har tror jag att Garmins 60-serie är den bästa kompromissen men då är skärmen i minsta laget för fordonsbruk.

När man anger gruskörning/offroad som främsta användningsområde så vill man kanske kunna skapa rutter i förväg hemma framför datorn och då är det viktigt att välja en enhet där det går att stänga av autorutt. Enheterna 276C/278 är fortfarande väldigt populära för den typen av användning. De har också en lite större skärm som underlättar fri navigering om man har terrängkarta i enheten.
 
Garmin Etrex Legend HCX eller Vista HCX eller Gpsmap 60 CSX eller GPSMAP 76 CSX.
De två första i storlek som en tjock mobiltelefon. de två sista som en gammal mobiltelefon.
 
Knapparnas placering på eTrex (på sidorna) gör den kanske inte helt optimal att använda i hållare på cykel/motorcykel eller i bil. Å andra sidan är den riktig smidig och lättanvänd när man vandrar.
 
tack för svar! När det gäller användningsområderna så skrev jag dem i prioriteringsordning. Att använda den till bilkörning är alltså bara en bonus. Däremot så trodde jag att grusåkning, mtb och vandring skulle passa ihop på något sätt. Dom känns iaf lika.

När jag åker grus så tror jag inte att jag kan släppa styret länge nog för att kunna fippla klart med en gps, alltså kommer jag behöva stanna och ta av mig hanskarna. Någon föreslog zumon (den enda som jag faktiskt tittat på) men den verkar vara lite för mycket touring för mig.
 
Garmins 276C/278 har några år på nacken och saknar därför en del av den senaste tekniken som högkänslig mottagare (dock fullt användbar) men den är suveränt flexibel och användbar med stora möjligheter att ställa in och använda den som man själv vill, och inte som en amerikansk marknadsavdelning bestämt. Skärmen är hyggligt stor och bra så man ser mycket men enheten är enligt min mening alldeles för stor och klumpig för vandring. Den funkar bra också i bil även om en dedicerad bil-GPS är lite bättre. Den är dessutom väldigt bra på sjön om det skulle bli intressant.

Är vandring viktigt så måste du nog ner till en handhållen enhet med därtill följande mindre display. En sådan enhet går att använda men är klart mer begränsad än en med större skärm i/på fordon.

Garmins 60-serie (eller snarlika 76-serien) är förmodligen de bästa handhållna alternativen. Garmins eTrex-serie (Vista och Legend) är jättesmidiga att bära i handen men har ännu mindre skärm och knappar på sidorna, som är sämre för fordonsbruk.

Tänk på att köpa en ordentlig vibrationsdämpad hållare. Touratech har dyra men utsökta hållare som passar perfekt på grushojar.
 
En RPDA kanske?

soltek.se har RPDA (ruggad Pda) med inbyggd GPS, vattentät ,stötsäker mm
Fördelen med en sådan är att du kan med lämplig programvara, Fugawi/Ozi, köra bla.LM:s kartor, Garmins kartor etc.
Nackdelen något kortare batteritid om man inte har tillgång till extern strömkälla
 
Varför bara en?

Jag skulle angripa det från ett annat håll. Är önskan att ha det bästa så får man sätta upp kraven och sedan köpa flera stycken.

För bilen:
Stor skärm, ljusstark, tydligt ljud, TMC, BlueTooth, minneskort, europakartor. Behöver inte bry sig om batteritid då bilen försörjer GPS med el.

För motorcykeln.
Vädertålig, vibrationstålig, i övrigt samma som för bilen.

För skogen.
Här använder i alla fall jag en papperskarta för hålla reda på terrängen använder GPS för för kordinater, markera bra vadställen vid dagsturer så jag prickar dom på tillbakavägen och så är det kul att kolla sin rutt när man kommer hem. Jag tycker inte det är värt pengarna med friluftskartan eftersom det är bara inom sverige. En tur till norge eller annat land och du har ingen nytta av kartor och en skärm i färg. Här prioriterar jag vikt och batteritid samt att det finns koppling mot dator.

Vilket fabrikat du väljer är upp till prisklass och känsla. Jag har valt Garminspåret för att jag började med det och så kommer regelbundna uppdateringar på mjukvaran.


Själv har jag en GPS 60 för skog och fjäll. Monokrom skärm och stryktålig. En riktigt bruksGPS som jag hittar till svampställen med och tillbaka till campsite. En nackdel är den gammalmodiga antennen som gör att i tät skog så tappar jag noggranhet och ibland sattelitkontakt.

TIll bilen har jag en Nüvi 660 men det har kommit många modeller sen den kom. Kopplar min telefon till den via Blåtand och ser då direkt vem som ringer eftersom den kopplar sig mot min adressbok och förvånande nog även ringsignal. Om jag vill kan jag svara på GPS och låta ljudet gå ut i bilen. TIll motorcykeln har jag inte köpt någon än men det skulle så fall bli någon i Garmins MC serie.

Det var lite om mitt tankesätt och filosofi. Enkonomiskt sett blir det inte så mycket dyrare som att köpa en hybrid med svindyra kartor. Och det finns säkert andra som tycker det är precis det man ska ha.

Lycka till i ditt val.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.