Vilken (god) maträtt tar ni alltid med er ut?

Tack

OT:

Tack *rodnar*, men ett omöjligt projekt för en som inte kan ange en "riktig" maträtt i denna tråd och aldrig lyckats hålla sig till ett recept vid egen matlagning :).

Jag har själv fått massor med uppslag på Utsidans forum, och tycker den sortens utbyte är roligare. Många bidrar med diverse deltips och "byggstenar", som man kan använda och kombinera efter egen smak.

OnT:
"Besan laddu" i sin osötade version har faktiskt utsiker att bli min favvo-mat på vandring. En kaloribomb, som kan kryddas inom vida ramar och kräver ingen tillagning.

Och så glömde jag ju diverse "energi-bars" :)

Även jag väntar på dina samlade texter. För även ditt sätt att skriva ska du ha beröm för.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
För det mesta blir det grill när man är på tur så egen marinerad lammframdel+sallad lök , tomat,saint aquer mögelost och en baqueet kaffe blir det oftast italiensk mocca kaffe LavAzza.
 
Ingår det en torsdag i turen så är ärtsoppa och pannkakor en given rätt. Färdig ärtsoppa går bra att torka och pannkakorna görs av färdig pannkaksmix. Till ärtsoppan dricks givetvis varm punsch.

Annars har jag ingen alltid-mat, då jag anpassar maten efter typen av tur och vädret. Även torsdagsmaten har sin anpassning, då ärtsoppan inte behöver torkas innan på exmepelvis kajaktur.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
En eller två mjukkonserver brukar alltid få ligga i topplocket. Bra att ha när tiden är knapp eller omständigheterna att laga mat är svåra eller man bara helt enkelt inte orkar. Bara att riva upp och glufsa i sig kall om det krävs.
 
Bullens!

Bullens pilsnerkorv är ALLTID med!
Och några burkar makrillfile i tomatsås.

Makrillen funkar bra som kall lunch och kan ätas i kajaken utan strandhugg.

Men också som varmrätt:
Brukar koka risoni (pasta i form av riskorn, tar minst plats) och tippa i en burk makrillfile i tomatsås, rör om och allt blir ätvarmt.
Krydda gärna med sån där påse man får på Donken att skaka ner i pomfritten till en El-Maco.

Visst ja! Rödtjut är alltid med, PET-flaskor är bästa förpackningen i kajaken.

mvh thomas
 

Calexico

Avslutat
Bullens pilsnerkorv är ALLTID med!
Och några burkar makrillfile i tomatsås.

Makrillen funkar bra som kall lunch och kan ätas i kajaken utan strandhugg.

Men också som varmrätt:
Brukar koka risoni (pasta i form av riskorn, tar minst plats) och tippa i en burk makrillfile i tomatsås, rör om och allt blir ätvarmt.
Krydda gärna med sån där påse man får på Donken att skaka ner i pomfritten till en El-Maco.

Visst ja! Rödtjut är alltid med, PET-flaskor är bästa förpackningen i kajaken.

mvh thomas

Rödvin finns i små tetra på 25cl också. Duger bra när man e ute själv och bara vill ha 1 glas, men tar oftare några ölburkar med i kajaken.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.