Vilken gas vid kyla?

Väg gasflaskorna före och efter - Jag har en ganska bestämd känsla att tex. trangia gasolbrännare gör jobbet ganska mycket effektivare än motsvarande MF-brännare som novan och omnifuel (dom är ganska likvärdiga). simmerlite har ju liknande konstruktion som en hattbrännare så den kanske brinner lugnare och därmed hetgasen befinner sig längre tid under grytan och överför värme och därmed bättre verkningsgrad.

både novan och omnifuel agerar lite som blåslampa med högre gasflöde under grytan och kortare vistelsetid - och kanske en del mer luft uppblandat och därmed svalare låga.

jag själv har konstaterat i sommarvärme (ca 26 grader) att man kan värma halvliter vatten på ca 6-7 gram gasol (mest optimalt vid 0.5 Bar faktiskt) med trangia gasolbrännaren och nu med både novan med bensin och omnifuel provad med både gas och bensin kommer jag inte under 10 gram hur jag än försöker (samma grytstorlek och mängd vatten ) - och då har jag ändå inte räknat med förvärmning och urbränning av slanginnehåll...


Bensin och fotogen är bra då det är relativt billigt och lättillgängligt överallt samt kan köpas i storpack, men skall man köra på minimal bärvikt så verka gasol vinna om man har rätt brännare och grytor.

(köksfotogen verkar dock bli allt dyrare och mer osäkert att hitta då kända och pålitliga märken som 'statoil blå' verkar försvunnit ut butikerna och ersatt med något annat till högre pris - för mig känns det som att det blir akylatbesin i fortsättning för MF-köken då detta verka finnas över allt för trädgårtsmaskinerna)

Omnifuel är helt klart inte en brännare som nyttjar gasolen optimalt mot planbottnad gryta och som jag sett av proveldningarna så måste man ha med sig 40 - 50% mer bränsle viktmässigt (även gasol) för Novan och Omnifuel för samma mängd värmd vatten i jämförelse att köra på trangia hattbrännaren i trangia och gasol...
 
Angående den ospunna slangen till Epigas-brännaren. Finns det lösa metallslangar av ungefär samma längd och diameter att köpa, som kan lödas/svetsas fast i brännaren respektive i kranen?
/Niklas

att svetsa och löda kan du glömma om du inte skall börja med kopparrör (och kommer att böjas sönder ganska snabbt)

slangarna som sådant går nog att hitta - det är värre med själva fastsättningen i ändarna som nu görs med en tjock metallhylsa som krimpas med förmodligen hydraliskt verktyg med 6-kant pressbackar.

det kan finnas dito tänger för att pressa större kontaktdon ute i fält och brukar ha 1 meters skaftlängd och utväxling ala bultsax eller ännu värre och kostar skjortan, sedan gäller det att hitta krimphylsan med rätt diameter, tjocklek och hårdhet...
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
att svetsa och löda kan du glömma om du inte skall börja med kopparrör (och kommer att böjas sönder ganska snabbt)

slangarna som sådant går nog att hitta - det är värre med själva fastsättningen i ändarna som nu görs med en tjock metallhylsa som krimpas med förmodligen hydraliskt verktyg med 6-kant pressbackar.

det kan finnas dito tänger för att pressa större kontaktdon ute i fält och brukar ha 1 meters skaftlängd och utväxling ala bultsax eller ännu värre och kostar skjortan, sedan gäller det att hitta krimphylsan med rätt diameter, tjocklek och hårdhet...


Det lät ju inte så uppmuntrande. Låter som jag istället bör satsa på någon form av ben eller stativ till hajkbrickorna istället, för att (vid barmark) få upp brännaren någon decimeter relativt Sievert 2208-flaskan.
/Niklas
 
Lägg i propanflaskorna i frysen vid nästa experiment - då bör du ha -15 till -20 i flasktemp.
Sen kör du ute med nollgradigt nästan fruset vatten - då kan du simulera någorlunda verkliga förhållanden.

Kör själv med gas och med dom vanliga butan/propan behållarna på 230g/430g och
behöver inte hjälpvärme vid så höga temperaturer som noll och strax under.

Även vid nästan -20 så har jag kört med dessa , 2 tidningssidor , flambera tuben lite lätt i lågorna - sen kupa den på den lilla glödbädden - inga problem alls.

Det intressanta är om propanet fungerar väl utan att förvararas innaför jackan,sovsäcken eller behöver lite glöd under tuben för att fungera i temperaturer bortom -5 och nedåt - speciellt bortaför -20.

Då kan man köra med vanligt gaskök och en butantub och ha med sig en propantub för att komma igång även i extrem kyla.Vilket inte är noll grader utan mycket mer än -20...

Jag vill inte lägga propanflaskorna i frysen inför ett test utan avvaktar vidare tester tills lämplig utomhustemperatur har uppnåtts. Detta efter som flaskornas temperatur kan stiga från att jag tar t dem från frysen tills att vattnet kokar. Därmed torde också koktiderna påverkas - vilket ger en oönskad störning på testet.

Jag har några gamla Primus 2202-flaskor, där det med största sannolikhet bara återstår butan. När utomhustemperaturen kryper under 10 plusgrader, så blir gasköken så sega att jag helst byter till bensinköket (MSR Simmerlite).

Ty, ska jag behöva kladda med tidningspapper och dylikt för att få den vanliga gasblandningen att funka, så kan jag lika gärna kladda med förvärmning av bensin eller fotogen.
/Niklas
 
Väg gasflaskorna före och efter - Jag har en ganska bestämd känsla att tex. trangia gasolbrännare gör jobbet ganska mycket effektivare än motsvarande MF-brännare som novan och omnifuel (dom är ganska likvärdiga). simmerlite har ju liknande konstruktion som en hattbrännare så den kanske brinner lugnare och därmed hetgasen befinner sig längre tid under grytan och överför värme och därmed bättre verkningsgrad.

både novan och omnifuel agerar lite som blåslampa med högre gasflöde under grytan och kortare vistelsetid - och kanske en del mer luft uppblandat och därmed svalare låga.

jag själv har konstaterat i sommarvärme (ca 26 grader) att man kan värma halvliter vatten på ca 6-7 gram gasol (mest optimalt vid 0.5 Bar faktiskt) med trangia gasolbrännaren och nu med både novan med bensin och omnifuel provad med både gas och bensin kommer jag inte under 10 gram hur jag än försöker (samma grytstorlek och mängd vatten ) - och då har jag ändå inte räknat med förvärmning och urbränning av slanginnehåll...


Bensin och fotogen är bra då det är relativt billigt och lättillgängligt överallt samt kan köpas i storpack, men skall man köra på minimal bärvikt så verka gasol vinna om man har rätt brännare och grytor.

(köksfotogen verkar dock bli allt dyrare och mer osäkert att hitta då kända och pålitliga märken som 'statoil blå' verkar försvunnit ut butikerna och ersatt med något annat till högre pris - för mig känns det som att det blir akylatbesin i fortsättning för MF-köken då detta verka finnas över allt för trädgårtsmaskinerna)

Omnifuel är helt klart inte en brännare som nyttjar gasolen optimalt mot planbottnad gryta och som jag sett av proveldningarna så måste man ha med sig 40 - 50% mer bränsle viktmässigt (även gasol) för Novan och Omnifuel för samma mängd värmd vatten i jämförelse att köra på trangia hattbrännaren i trangia och gasol...

Om inte annat så har ju Simmerlites breda brännare en stor kontaktyta mot grytan, vilket borde borga för en effektivare värmeöverföring (samt en minskad risk för vidbränning) än med en trattbrännare. Dock finns det ju adapters från tredje part, som i praktiken komverterar en trattbrännare till en hattbrännare, t.ex. http://home.comcast.net/~bigdog660/Bluewater_Stove_Restoration/Main_Page.html.

Angående valet mellan bensin och fotogen, så beror ju valet lite på om du bara ska koka upp vatten eller om det vankas mycket långkok. Ty vankas det mycket långkok, så kan ju den högre energidensiteten hos fotogen mer än väl kompensera för den längre förvärmningstiden, varför det (totalt) går åt mindre volym fotogen än bensin under långkoken.

Om du däremot bara kokar upp vatten, så kompenserar däremot de kortare förvärmningstiderna för bensin mer än väl för den lägre energidensiteten.
/Niklas
 
Något jag funderar på är ju hur vida det går att extrapolera värdena för gastrycket i flaskan vid en given temperatur över kokpunkten för t.ex. butan till isobutan och propan.

Exempel: Antag att halvtomma gasolbehållare (Primus 2202) i princip bara innehåller butangas. Av egen erfarenhet vet jag att gasköket blir mycket segt med dessa tuber vid en lufttemperatur understigande ca 10 plusgrader (utan diverse tricks för att värma gasoltuben). Då butanets kokpunkt är 0,5 plusgrader, ligger ju rådande lufttemperatur ca 9-10 grader över butanets koktemperatur.

Är det rimligt att förvänta sig samma seghet med propan vid ca 30 minusgraders lufttemperatur respektive isobutan vid ca 2 minusgraders lufttemperatur? Båda lufttemperaturerna ligger ca 10 grader över respektive gas kokpunkt.
/Niklas
 
Svår fråga att svara på då man inte vet vilken flasktemperatur (eller snarare vätsketemp) som gällde vid dessa tillfällen och hur lågt gastryck det är i brännare när det börja anses 'segt'. - för mig så börja det anses segt på en Trangia gasbrännare vid 0.25 Bar med 5:15 min för halvliter uppkok vid rumstemp - vilket tryckmässigt motsvara -37 grader C vätsketemperatur för ren propan. - på omnifuel så tog det 4 min 15 sek vid rumstemperatur för att koka upp 0.5 liter vatten vid 0.25 Bar

Vid -32 grader C vätske/flasktemperatur så ger det 0.5 Bar vilket räcker till god fart i brännaren, faktiskt idealtrycket för trangia gas för ekonomisk uppvärmning. Även Omnifuel har väldigt god fart vid denna tryck.

om man antar att flaskan sjunker 10 grader temperatur gentemot omgivningen vid längre tids förbränning så pratar vi om -22 grader C lufttemperatur för fortfarande 0.5 Bar gastryck och -27 grader vid 0.25 Bar då det upplevs börja gå långsammare.

Flaskan går förvisso inte så kallt gentemot omgivningen när den är ganska full då det är stor yta som värmer vätskan genom flaskväggen från luften, det är när den börja bli tom med en skvätt i botten som nedkylningen blir kraftig då det är liten termisk magasin i flytande gasskvätten i botten och värmeupptagande ytan mot omgivningen kanske ligger 10% mot när tuben var nästan full.
 
Angående den ospunna slangen till Epigas-brännaren. Finns det lösa metallslangar av ungefär samma längd och diameter att köpa, som kan lödas/svetsas fast i brännaren respektive i kranen?
/Niklas

Om du absolut vill ha en längre slang sâ kontakta Hydroscand, dom finns lite här o var i landet.
Jag vet inte om dom jobbar med gasslangar men MC-bromsslang har dom gjort till mig för smâpengar jämfört med att köpa i butik.
 
Om du absolut vill ha en längre slang sâ kontakta Hydroscand, dom finns lite här o var i landet.
Jag vet inte om dom jobbar med gasslangar men MC-bromsslang har dom gjort till mig för smâpengar jämfört med att köpa i butik.

Jo, jag gör kanske några försök med lämna bort brännaren till någon specialiserad gasfirma eller slangfirma och se om de kan greja till en lämplig slang.

Att löda eller svetsa själv är inget alternativ, då jag saknar så väl erforderlig kompetens som erforderlig utrustning för detta jobb.
/Niklas
 
Svår fråga att svara på då man inte vet vilken flasktemperatur (eller snarare vätsketemp) som gällde vid dessa tillfällen och hur lågt gastryck det är i brännare när det börja anses 'segt'. - för mig så börja det anses segt på en Trangia gasbrännare vid 0.25 Bar med 5:15 min för halvliter uppkok vid rumstemp - vilket tryckmässigt motsvara -37 grader C vätsketemperatur för ren propan. - på omnifuel så tog det 4 min 15 sek vid rumstemperatur för att koka upp 0.5 liter vatten vid 0.25 Bar

Vid -32 grader C vätske/flasktemperatur så ger det 0.5 Bar vilket räcker till god fart i brännaren, faktiskt idealtrycket för trangia gas för ekonomisk uppvärmning. Även Omnifuel har väldigt god fart vid denna tryck.

om man antar att flaskan sjunker 10 grader temperatur gentemot omgivningen vid längre tids förbränning så pratar vi om -22 grader C lufttemperatur för fortfarande 0.5 Bar gastryck och -27 grader vid 0.25 Bar då det upplevs börja gå långsammare.

Flaskan går förvisso inte så kallt gentemot omgivningen när den är ganska full då det är stor yta som värmer vätskan genom flaskväggen från luften, det är när den börja bli tom med en skvätt i botten som nedkylningen blir kraftig då det är liten termisk magasin i flytande gasskvätten i botten och värmeupptagande ytan mot omgivningen kanske ligger 10% mot när tuben var nästan full.

Aha! En nästan tom flaska avkyls alltså betydligt mer än en full flaska, vilket gör att fyllnadsgraden blir en viktig parameter i sammanhanget. Det innebär alltså att en full flaska med ren butan rimligtvis borde brinna betydligt snabbare vid 8-10 plusgrader än en nästan tom blandgasflaska (ursprungligen 30% propan och 70% butan, där propanet redan tagit slut)?

Men om vi antar att fyllnadsnivåerna och flaskvolymerna är exakt lika i de tre fallen, samt att tubernas utgångstemperatur sammanfaller med den rådande lufttemperaturen när köket tänds. Är det då rimligt att förvänta sig samma effekt med propan vid ca 30 minusgraders lufttemperatur, isobutan vid ca 2 minusgraders lufttemperatur och butan vid ca 10 graders lufttemperatur? Alla tre lufttemperaturerna ligger ju ca 10 grader över respektive gas kokpunkt.
/Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips