Vilken cykel ska jag välja?

Efter att ha varit ute och tittat vad cykelmarknaden har att erbjuda en höst som denna så har jag fått ner alternativen för min nästa cykel till 2.

den ena crescent hamra
http://www.crescent.se/files/Cresc_produktspec_03.pdf

och den andra Gary fisher Nirvana
http://www.fisherbikes.com/bikes/bike_detail.aspseries=citypath&bike=Nirvana

det som jag tittat på är en 28 tummare som mest ska köras i stan mellan 1-3 mil om dan men som även ska funka hjälpligt om jag ska ut på långtur. Det som skiljer dom åt är växlar och sadel och sadelstolpe.
Priset är lika. Anledningen att jag valt dessa två är att jag kan köpa dom i butik här i Umeå.

Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa cyklar och som kan rekommendera någon av dem.

Tack / Anders

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Provcykla

Min hustru har en Gary Fisher liknande den på bilden den passar henne bra och pakethållare är inget problem att få på.

Cyklarna verkar rätt jämförbara så din känsla får avgöra. Hur mycket väger Gary Fishern?

Thure

Fisher är klockrena att montera pakethållare på.

Går även att få dit riktiga stålskärmar mm med om man så vill. De fungerar mycket bra i växlar mm mm.

Fishers brukar dock ha en lite speciell geometri.

Gillar man dem så har man en klockren cykel dock.

FC-M560; sa:
Fisher är klockrena att montera pakethållare på.
Fast jag förstår fortfarande inte - nog måste staget vara betydligt längre mellan pakethållaren och ramen (vid sadeln). Även om det fungerar bra måste väl en "klockren" montering vara med ett så kort stag som möjligt?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips