Vilken cykel ska jag välja?

Efter att ha varit ute och tittat vad cykelmarknaden har att erbjuda en höst som denna så har jag fått ner alternativen för min nästa cykel till 2.

den ena crescent hamra
http://www.crescent.se/files/Cresc_produktspec_03.pdf

och den andra Gary fisher Nirvana
http://www.fisherbikes.com/bikes/bike_detail.aspseries=citypath&bike=Nirvana

det som jag tittat på är en 28 tummare som mest ska köras i stan mellan 1-3 mil om dan men som även ska funka hjälpligt om jag ska ut på långtur. Det som skiljer dom åt är växlar och sadel och sadelstolpe.
Priset är lika. Anledningen att jag valt dessa två är att jag kan köpa dom i butik här i Umeå.

Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa cyklar och som kan rekommendera någon av dem.

Tack / Anders

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Provcykla

Min hustru har en Gary Fisher liknande den på bilden den passar henne bra och pakethållare är inget problem att få på.

Cyklarna verkar rätt jämförbara så din känsla får avgöra. Hur mycket väger Gary Fishern?

Thure

Fisher är klockrena att montera pakethållare på.

Går även att få dit riktiga stålskärmar mm med om man så vill. De fungerar mycket bra i växlar mm mm.

Fishers brukar dock ha en lite speciell geometri.

Gillar man dem så har man en klockren cykel dock.

FC-M560; sa:
Fisher är klockrena att montera pakethållare på.
Fast jag förstår fortfarande inte - nog måste staget vara betydligt längre mellan pakethållaren och ramen (vid sadeln). Även om det fungerar bra måste väl en "klockren" montering vara med ett så kort stag som möjligt?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips