Vilken är er favoritpaddel?

Hej alla paddelkompisar där ute! Menar då "alla" bråttompaddlare,fika paddlare eller "tekniska" paddlare ;) Är lite nyfiken på vad ni tycker är världens bästa paddel! Tycker själv att paddeln nästan är viktigare än själva kajaken för känslan!
Skulle vara roligt höra från er som paddlat lite grand å tycker att ni hittat den perfekta paddeln å även varför ni är så nöjda med ert paddelval!

/Janne

Robson Voyager: plattpaddel som är stor, styv, svart, hållbar som satan och ett underbart tunnt blad. (Jag har inte ens hållt i andra plattpaddlar på sex sju år så en del kan ha hänt...)

Epic Midwing Small: en vinge som brädade alla andra jag testade. Tyvärr har jag inte en chans att beskriva varför det är så. Den känns rättast för mig och jag provade ett drygt halvdussin paddla i mindre storlekar. Jag tror bara det handlar om hur bladformen passar mitt sätt att paddla. Ett ord jag tror jag har läst om den i förhållande till andra vingar - är att den är förlåtande. Det var kanske det jag behövde? :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Midwing

Epic Midwing för motionspaddling och Epic Midwing small för havskajaken. Lätta, känns exakta på nåt vis (flummigt?). Gillar dom ovala skaften.

Brácsa I (min.) om det ska paddlas kort och snabbt. För att den är styv (kolfibrer), har bra grepp i vattnet och har en bra bana i vattnet.

Brácsa VII (max.) om det ska paddlas långt i lägre fart. Även den är styv och greppar bra i vattnet trots de mindre bladen.

Det här är min favvopaddel. Det är en "Superior Kayaks - Superior Paddles
Two Piece All Carbon Fiber Greenland Paddle" många ord men härlig. Fast den blev dyr. 550$

Bilagor

• paddelman.jpg
    paddelman.jpg
    44.6 KB · Visningar: 1,445
modellen som kallas Warp, Kajner 1, Brascha VIII är guld för mig kör själv med en paddel som Zedtech byggt åt mig men som inte kom i produktion pga tidsbrist lite tung men finns inga wingar med bättre känsla än dessa storleken skall vara small för mig. Stabil och följsam lite snällare i isätten än traditionella sprintpaddlar men med bra grepp genom resten av draget vilket gör att jag iofs tappar lite i maxacceleration men som tillåter mig dra och rycka hårdare och längre än med någon annan paddel jag provat. Det var först med denna paddel jag hittade en paddel som tillät mig att vara riktigt offensiv och utnytja mina styrkor maximalt.

Min favorit är Werner Cyprus 210cm perfekt för tekniskpaddling och lek. För långfärd Werner Kalliste 220cm Underbara paddlar med perfekt balans.

/Pelle

Numer

Mina två egensnickrade grönlandspaddlar, en lite längre 218 cm och en 200 cm. Gjorda i kvistfri fura, väger strax kring 1100 - 1200 gram. Rastade dem senast i morse. Med låg paddelföring som jag har så tycker jag att de passar min paddelstil bättre. Och de känns lite som att "cykla på lätta växlar" frekvensen ger farten.

Paddlade tidigare med Hertinge och Lahnakoski europapaddlar i trä.

Senast ändrad:
För långfärd Werner Kalliste 220cm Underbara paddlar med perfekt balans.

/Pelle
Tack för svar på er favorit paddel! Kör själv bara vinge men är lite nyfiken testa en Werner Kalliste! Speciellt nu när jag ska mjukstarta efter en självförvållad paddelrelaterad ryggskada! Finns ju visserligen små vingar oxå att ta till! Tror dock som Siven säger att mindre vingar med smalare blad kan vara det optimala om det inte gäller rena sprintsträckor förstås! Men kom gärna in med ytterligare svar om era paddelfavoriter ;)

/Janne

Hemmasnickrad grönlandspaddel i gran 700gr ,220cmlång,75mm breda blad.
Helt underbar när det blåser ,suverän att rolla med, snäll mot handlederna,varm att hålla i händerna,billig, flyter bra, miljövänlig Går den sönder så eldar man upp den i vedspisen och gör en ny på ett par timmar.
Passar mig i alla fall men var och en blir ju salig på sin egen tro.
Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips