Vilka svenska äventyrare ser du upp till?

Äventyrare? Vad innebär det? Personer som letar adrenalinkickar? Ingen.
Om det istället innebär personer som försöker utforska världen och trotsar diverse strapatser kommer jag bara på en 'Svensk': Nordenskiöld. Om man tillåts gå över nationsgränsen kommer jag främst att tänka på Nansen.

Jag tycker Sven Hedin var en ganska bra äventyrare. Jag har besökt en del av de platser han besökte och det måste har varit svårt att göra det han gjorde innan det fanns vägar överallt
 
Säkerligen. Jag har dock lite svårt att 'se upp' till någon som var nazist...

Det råder det delade meningar om. När det handlar om Sveriges historia råder en allmän feghet om att tala om krigsåren och Nazityskland. Vilket förstör mer än det ger.

Sven hedin var 1/16 jude och har tydligen skrivit " 'i mitt blod är var sextonde droppe av judisk härkomst. Jag håller på min sextondel och vill inte mista den.'"

Man får inte glömma att mycket av vad som hände judarna vart inte känt förrän efter kriget.

Och vi lät också tyskarna passera vårt land, somliga säger att det handlade om feghet från sverige.
Men andra hävdar att vi lät tysken passera för att hjälpa finnen mot Svearikes ärkefiende "Ryssen"
, som genom historien alltid suktat efter Sverige.

Kanske kan vi tacka det beslutet för att vi inte är en del av forna Sovjet unionen idag.

Men visst Sven hedin var imponerad av tysken med den lilla mustaschen men det var det många som var vid den tiden.

Kanske kan "mellpat" berätta hur det verkligen låg till... fast han kanske bara håller till bloxc.

Kul under tiden jag skrev mitt långa inlägg har redan mellpat varit framme
 
Bra där, Betula_pendula :)
Om man som Hedin under kriget ställde sig på den svenska samlingsregeringen sida i konflikter med nazityskland så kan han väl inte rimligen ha varit nazist`?
 
Visst vore det charmant om jag satte mig ner och läste mig en och annan bibliografi över Hedins levnadsöden innan jag uttalade mig i frågan. Nu fanns det dock varken tid eller intresse för något dylikt och jag förlitade mig därför på wikipedias falska källor. :eek:)
 
Visst vore det charmant om jag satte mig ner och läste mig en och annan bibliografi över Hedins levnadsöden innan jag uttalade mig i frågan. Nu fanns det dock varken tid eller intresse för något dylikt och jag förlitade mig därför på wikipedias falska källor. :eek:)

Vilket visar wikipedias tillförlitlighet.

Och då bör tilläggas att undersökningar visar (nej ingen länk) att antalet fel i wikipedia är ungefär jämförbart med professionella uppslagsverk. får en att fundera lite.
 
Vilket visar wikipedias tillförlitlighet.

Och då bör tilläggas att undersökningar visar (nej ingen länk) att antalet fel i wikipedia är ungefär jämförbart med professionella uppslagsverk. får en att fundera lite.

Jag googlade lite för att finna något som stärkte ditt påstående och det gjorde jag faktiskt...

...på Wikipedia.




Plus några andra som också hört eller sett någon undersökning. Något som jag också fann och kan tro på är att felen i Wikipedia rättas fortare än uppslagsverken i bokform....


...fast det kan ju ha att göra med att de är just i bokform???
 
I vår moderna värld finns inga äventyrare utan bara duktiga entreprenörer som är skickliga på att sälja sig själva och få företag att bekosta sina semestrar.

Ja som Nordenskiöld, Amundsen och grabbarna. För nog var det entrepenörsskap som möjliggjorde expeditionerna? Vad annat än den personliga och nationens ära kan man se i en lång besvärlig färd till en skapad punkt mitt i ingenstans? Nog hade man klätt expeditionerna med ord om vetenskaplighet precis som många äventyrare av idag åkallar ädla syften som att t ex fästa uppmärksamhet på klimatförändringar, men min gissning är att drivkraften, då som nu, är en annan.

Påsk, påsk!

//Anders - fotöljäventyrare
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.