Vilka svenska äventyrare ser du upp till?

Jag tycker att Janne Corax är en otroligt bra förebild med skön inställning till äventyr och dessutom grymma prestationer bakom sig. Jag undrar om det är fler som håller med?

Eller vilka äventyrare ser ni upp till? Jag tänker främst på svenska äventyrare just nu =)
 
De som jag ser upp till är de som aldrig fått en enda rad nerskriven
om sina äventyr o bragder i media.

Jag vet flera som borde skrivit böcker om sina liv, sänt in sina fantastiska bilder, berättat om sina spännande erfarenheter, men som inte gör så, jag respekterar deras beslut.

Med det vill jag inte säga att de som är kända är sämre på något sätt...
 
Faktiskt min anmoder Spinnel-Anna. Anledningen ser ni nedan (saxad från www.spinnelanna.se)

Det är sagt att Anna och hennes make var ute efter en ny plats att göra ett nybygge. De hittade en sådan plats nära Stora Sandsjön. 1764 lade de in en ansökan hos landshövdingen i Västerbottens län för ett nybygge. Det var ett antal andra intresserade bönder från Hjuken som också ville ha detta område, speciellt en man, den lokale värdshusägaren "Gam-Hjuk", han var en farlig motståndare till dem båda. "Gam-Hjuk" beslutade att resa till landshövdingen i Umeå för att kräva rätten till boplatsen.

Avståndet mellan Hjuken och Umeå är 75 kilometer. När Spinnel-Anna kom på att "Gam-Hjuk" var på väg till Umeå så försökte hon att komma före honom fastän hon var gravid. Hon satte på sig skidorna och åkte den större delen på dessa. Då hon kom till Hissjö 2 mil utanför Umeå, fick hon höra att "Gam-Hjuk" var där. Hon kom till en farmare och berättade om sitt problem, och bad om hjälp. Bonden kom på en lösning. Han arrangerad så att "Gam-Hjuk" blev inviterad till ett bröllop som skulle hållas just den där dan.

"Gam-Hjuk" var känd för att gilla att dricka och stannade den natten. Under tiden så hade bonden gett Spinnel-Anna skjuts in till Umeå. Och hon var först på plats när landshövdingen öppnade portarna dagen därpå. När "Gam-Hjuk" så kom in till stan så kom Spinnel-Anna ut med lagfartsbeviset i sin hand. (Detta utspelade sig under hösten 1765. Hennes son Olaus föddes den 12 december samma år.)​
 
Lite annan nivå men...

Jag måste säga att jag verkligen beundrar de föräldrar som med stort tålamod och lugn tar sina små med ut på en och tvådagarsturer i naturen. De är verkligen hjältar i det lilla stora äventyret!
 
jag såg ofta upp till "äventyrare" när jag var yngre.. idag tycker jag att dom flesta är barnsliga och småaktiga, det finns så lite kvar att göra att man fokuserar på att snacka skit och nedvärdera varandra istället.. mina hjältar bygger inte på vad dom gör utan hur dom gör det, allt från företagsledare, läkare, dagispersonal till ensamstående mammor eller varför inte kanske någon "äventyrare" kvalar in..
 
Sven Yrvind

....är min hjälte. Konsekvent som få, tapper, uthållig och modig. Tilldelades Royal Cruising Club's medalj 1980, en ära förunnat endast de största inom seglingsvärlden.

Läs hans böcker och besök hans webb: http://www.yrvind.com/

//Anders
 
Roger Nilsson som navigerat sig jorden runt ett antal gånger och även är med i gänget på Orange II som har det nu gällande rekordet jorden runt (drygt 50 dygn med segel!).

Även seglartjejen Anna Drougge är värd att nämnas. Hon har också kappseglat jorden runt och är nu anmäld som första och hittills enda tjejbåt på Watski 2 Star Baltic.
 
Kropp & Chlumska

För mig var Göran Kropp den störste! En fantastiskt ödmjuk och en otroligt kapabel man. Göran Kropps dåvarande flickvän/sambo Renata Chlumska är absolut motsvarigheten på damsidan.
 
Lasse Berg som b.l.a skrivet boken "Gryning över Kalahari".

Sällan man hör något av honom men "OJ" vilken inspirerande berättande människa han är.
 
För mig var Göran Kropp den störste! En fantastiskt ödmjuk och en otroligt kapabel man. Göran Kropps dåvarande flickvän/sambo Renata Chlumska är absolut motsvarigheten på damsidan.

Kan bara hålla med! Träffade Renata på en Båtmässa å blev otroligt fängslad är full av beundran av vad denna otroliga kvinna gjort/klarat av!

/Janne
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.