Vilka svenska äventyrare ser du upp till?

Väntar på att det ska komma en Svensk Lars Monsen innan jag ger besked.

Det närmaste vi har Lars Monsen i Sverige kan kanske vara Svante Lysen. Har läst hans bok "Under frihetens himmel" Han har gjort en hel del strapatsfyllda vildmarksturer och varit med om många "äventyr" i det vilda.
En annan jag tänker på med lite beundran är författaren och skogsmänniskan Hans Lidman, även om han kanske inte klassifieras som äventyrare. Hans böcker om sina upplevelser och framför allt fisketurer och vandringar har gett mig mycket inspiration och glädje.

Erik.
 
Göran Kropp

.........utan tvekan den största svenska äventyraren. Första svensk upp på K2. Bestigningen av Muztaga Tower som bara fyra tidigare hade genomfört. Cyklingen till Katmandu och bestigningen av Mount Everest utan syrgas och utan att använda dem fasta repen. Vad hade hänt här näst om han inte hade dött?

Lars Cronlund som 1987, i den första svenska Everest expeditionen tvingades se sig besegrad 200 meter från toppen p.g.a. att syrgaset tog slut. Fyra år senare, 1991 lyckades han nå toppen via en mycket svår led, som bara fyra tidigare hade klarat. På nedstigningen gick han fel och tvingades övernatta högt uppe i dödens zon. Ingen hade klarat en natt på dem höjderna, utan syrgas och bivac utrustning. Han överlevde natten men fick svåra förfrysningsskador på tårna.

/Gustav Cronhamn
 
Vera och Ola årets bästa?

Ola Skinnarmo och Vera Simonsson fick utmärkelsen Årets Äventyrare på Vildmarksmässan.

Själv kan jag känna att Ola iofs gör häftiga grejer, men att sitta i en varm segelbåt kanske inte är årets prestation? Vera, som med sitt gäng gick på Baffin Island, låter dock som en värdig vinnare.

Någon som har några synpunkter på utnämningarna?

John
 
Röde Orm, Tostes son, bördig från Blekinge.
Helt klart outstanding :p !

//J

Här kommer besserwissern, Orm var väl från Skåne , Kullen närmare bestämt. Hans kompis Toke var däremot från Blekinge. Ska vi snacka bokfigurer så håller jag på Karl-Oskar och Kristina och deras utvandringsäventyr.
Pär
 
Äventyrare? Vad innebär det? Personer som letar adrenalinkickar? Ingen.
Om det istället innebär personer som försöker utforska världen och trotsar diverse strapatser kommer jag bara på en 'Svensk': Nordenskiöld. Om man tillåts gå över nationsgränsen kommer jag främst att tänka på Nansen.
 
I vår moderna värld finns inga äventyrare utan bara duktiga entreprenörer som är skickliga på att sälja sig själva och få företag att bekosta sina semestrar.
 
Vera är grym, icke heller att förglömma hennes syster Emma som var med på exeditionen =)

Ja deras skidtur var säkert kul för dem, den innan (svalbard på langs) var också fin. vera är ju en trevlig människa (har haft förmånen att ha henne som guide (ja mest zodiakförare) på en grönlandsresa) men att åka en massa skidor ska man få pris för det?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.