Vilka svenska äventyrare ser du upp till?

Jag tycker Sven Hedin var en ganska bra äventyrare. Jag har besökt en del av de platser han besökte och det måste har varit svårt att göra det han gjorde innan det fanns vägar överallt

Sven Hedin är tuff på många sätt, men jag håller med övriga. Jag har läst några av hans böcker och upplever ibland att ha har en tveksam människosyn som jag har svårt att ställa upp på. Nu gäller det iofs många äldre resenärer som fortfarande levde i kolonialismens tidevarv, men det fanns gott om upplysta samtida resenärer med mer sympatisk syn på sin omvärld..

Läs gärna Eric Lundqvists böcker om äventyr i sydostasien. Där hittar man en någorlunda sympatisk prick, åtminstone utvecklas han till det. Jag har läst ett tiotal och han förändras under sitt liv från kolonialist (typ) till humanist.

Rolf Bjelke (och hans ickesvenska fru Deborah Shapiro) kan nog också nämnas som förebild för mig. Ännu ett boktips är Vinterskepp när den övervintrar med sin segelbåt (som även den har har värme :) i Antarktis. Sympatiska typer!

//Anders
 
I vår moderna värld finns inga äventyrare utan bara duktiga entreprenörer som är skickliga på att sälja sig själva och få företag att bekosta sina semestrar.

Kom att änka på Ingenjör Andree. Snacka om entreprenör som lyckats sälja in sitt äventyr till ett antal finansiärer. Så mycket att han till slut startade efter sista utsatta startdag, och så gick det ju som det gick. Den smartaste i sammanhanget (Ekholm) hoppade av. En mycket bra artikel finns på http://sv.wikipedia.org/wiki/Andrées_polarexpedition det den bland annat missar är att de år 2 startade några dagar efter det officiella sista startdatum. dvs enligt deras egna "regler" skulle de ställt in även då, men finansiärerna fanns ju och de ville ha resultat.

Christian
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.