Vilka skidor och var?

Jag tänkte börja åka längdskidor eftersom vandringssäsongen är så sorgligt kort här.
Kan någon tipsa om bra nybörjarskidor som inte kostar skjortan? Jag bor i Stockholmstrakten och tänkte börja skidandet i Nacka-reservatet innan jag ger mig ut på något fjäll.

Mvh

Lina

http://denperfektavandringen.blogspot.se/

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag körde med ett paar billiga skidor med stålkant som inte går ända upp i spetsen. Stålkanten ger lite extra bett när man går på vindpinad snö och något bättre kontroll utför. Det viktiga att fundera på är att välja rätt bindningssystem då det styr ditt pjäxval. Själv har jag kört med Salomon X adventure förstärkta bindningar med modifierade Lundhags pjäxor. De funkade i ganska många år och gör fortfarande.

Är du verkligen säker på att du ska köpa turskidor? Jag gjorde det misstaget för 90% spåråkning här hemma och max ett par helgers ripjakt i Jämtland (OK i år var jag ledig hela mars och var i Riksgränsen och åkte mycket). Här i Stockholm så är det ju nästan bara preparerade spår som gäller så köp mer lättåkta längskidor som inte är toksmala så du kan åka i fjällen också. Mina 60 mm Åsnes Vikafjell funkar i längdspåret men det känns som att köra mountainbike på landsväg. Jag har åkt mycket i Lida här.

Är du verkligen säker på att du ska köpa turskidor? Jag gjorde det misstaget för 90% spåråkning här hemma och max ett par helgers ripjakt i Jämtland (OK i år var jag ledig hela mars och var i Riksgränsen och åkte mycket). Här i Stockholm så är det ju nästan bara preparerade spår som gäller så köp mer lättåkta längskidor som inte är toksmala så du kan åka i fjällen också. Mina 60 mm Åsnes Vikafjell funkar i längdspåret men det känns som att köra mountainbike på landsväg. Jag har åkt mycket i Lida här.

Bra tips! Fungerar det att åka med längdskidor även när det är ospårat i fjällen?

Nä, eller om det är bra och hårt vindpinat före så lirar det men det är bättre med ett par smala länglöpningskidor här och breda turskidor i fjällen - tyvärr, jag har testat och Vikafjell blev en dålig kompromiss.

PS.
Jag köpte även en hybridcykel förra året som skulle vara bra till allt. Cykla lite i skog och på grusväg och sen motionscykling. Tog inte länge innan jag tyckte att den var kass till skogs och alldeles för stort rullmotstånd på asfalt. Blev att jag köpte en riktigt mountainbike med riktigt feta däck och slängde på 28 mm däck på hybriden. Nu stör jag mig som fasen på att den väger 2 kg onödigt mycket pga onödig dämpad framgaffel. Blir sällan kul med alltför stora kompromisser.

Bra tips! Fungerar det att åka med längdskidor även när det är ospårat i fjällen?

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips