Vilka skidbyxor ska jag välja?

Marmot

Låter som om det kan löna sig m en riktig investering iaf. Marmot 3L Alpinist Bibs skulle kunna vara ett bra alternativ. Lätta, välskurna, slitstarka (inte som Fimbul och Norröna som är mkt tyngre) samma pris som TNFbibsen och inte samma hufvudstadsvarning ;)

Tidigare nämndes Lowe Alpine Alpine Pant, en byxa jag kan rekommendera eftersom jag själv har den. Priset omsatt i svenska kronor blir 1800 kr vilket i alla fall jag tycker är helt OK. Materialet är "Triplepoint Ceramic" - Lowes egna vattentäta membran. Det är helt vattentätt men andas väl något sämre än Gore-Tex vilket jag ändå inte märkt av.

Det enda man kan säga är väl att fickorna på byxorna blir helt oanvändbara om man har sele på sig.

Varför är det bra med dragkedjor längs sidorna? - Jo det innebär ju att det är en tygflärp över och dessa "kanaler" är utmärkta att dra skidbanden genom (puderband)...

(Fast dragkedjan kan man ju ta bort...)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nitro II

Alla har vi våra favoriter och jag röstar på att du provar Patagonias Nitro II byxa. Sitter perfekt på (iallfall på mig), slitstyrkan är mycket hög utan ståltråd och kevlar.

Skulle du vara missnöjd med kvaliteten så är Patagonia mkt tillmötesgående vad gällande reklamationer.

Byxorna är dessutom helsvart utan en massa loggor och liknande. Kommer att passa fint till din jacka.

Enda sättet att närma dig sanningen är att prova.

//David

Norrøna

Selvfølgelig må dere kjøpe Norrøna! En greit bukse att bruke både på tur og i hytte. Ha brunosten i venster lomme og den norske flagg i den høyre!

Næ, men som nærapå utvandrad svensk vill jag slå ett slag før Norrøna, anvænder sjælv Norrøna Trollveggen både på utfør och platten. Har inte haft några problem med den mer æn høgerknæt inte tål att ta emot ett fall från cykel ner på asfalt før att skrapas ett par meter. Men det hade ju sjælvklart Klættermusen klarat ;)

Dock ær jag lite tveksam till Archwalls stålførstærkta knæn, de fungerar sækert utmærkt i någorlunda temperaturer men vid kallt væder borde det kunna leda till køldbryggor...

TNF Bibs

Tjena!

Köpte ett par TNF mountain Bibs (modell -året innan XCR) på outside i malmö på rea för 2400 :-

Byxorna känns väldigt gedigna och välsydda, bra kraftig nylonväv osv. Har bara hunnit snabbtesta dem hittils men har noterat några grejjor som kan vara värt att beakta.
Till att börja med är passformen något märklig (strl XL). De sitter bra nertill men runt midjan och låren är de våldsamt stora (jag är 190cm och normalbyggd). Ok att man ska få plats med en del klädlager under, men de verkar mer vara sydda för någon med en stadig ölkagge. Fick tipset att sätta i ett extra resårband baktill innanför den ursprungliga resåren. De hjälpte en hel del men de är fortfarande väldigt stora så nu funderar jag på att sy in byxbenen på utsidan av låren precis bakom klaffen som täcker blixtlåset.
Vidare är snölåset nertill fastsatt så gott som längst ner på byxbenet. Detta gjorde att byxorna gärna kröp upp på pjäxan vid knäböjningar. Jag fixade detta genom att dra ett repsnöre under pjäxan och sedan genom de färdiga hål som finns för detta i snölåset. Funkar bra.

Förstärkningarna nertill på insidan av benen är i klenaste laget för att skydda mot vassa stålkanter så jag har satt på ett lager silvertejp för att bättra på skyddet något.

Är det någon som har erfarenhet av att sy i goretex så tar jag tacksamt emot tips innan jag går lös med symaskinen på byxorna för att sy in dem ...

/Christian D.

mountain bib

Funkar det verkligen med en ficka på magen? Blir det inte dubbel goretex (plus jackans då blir det 3 lager goretex) och jäkligt svettigt då?
Jag skulle föredra en hederlig 2-vägs gylf och fickor på sidan typ klätttermusen fimbul.

Gustaf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips