Vilka skidbyxor ska jag välja?

Marmot

Låter som om det kan löna sig m en riktig investering iaf. Marmot 3L Alpinist Bibs skulle kunna vara ett bra alternativ. Lätta, välskurna, slitstarka (inte som Fimbul och Norröna som är mkt tyngre) samma pris som TNFbibsen och inte samma hufvudstadsvarning ;)
 
Tidigare nämndes Lowe Alpine Alpine Pant, en byxa jag kan rekommendera eftersom jag själv har den. Priset omsatt i svenska kronor blir 1800 kr vilket i alla fall jag tycker är helt OK. Materialet är "Triplepoint Ceramic" - Lowes egna vattentäta membran. Det är helt vattentätt men andas väl något sämre än Gore-Tex vilket jag ändå inte märkt av.

Det enda man kan säga är väl att fickorna på byxorna blir helt oanvändbara om man har sele på sig.

Varför är det bra med dragkedjor längs sidorna? - Jo det innebär ju att det är en tygflärp över och dessa "kanaler" är utmärkta att dra skidbanden genom (puderband)...

(Fast dragkedjan kan man ju ta bort...)
 
Nitro II

Alla har vi våra favoriter och jag röstar på att du provar Patagonias Nitro II byxa. Sitter perfekt på (iallfall på mig), slitstyrkan är mycket hög utan ståltråd och kevlar.

Skulle du vara missnöjd med kvaliteten så är Patagonia mkt tillmötesgående vad gällande reklamationer.

Byxorna är dessutom helsvart utan en massa loggor och liknande. Kommer att passa fint till din jacka.

Enda sättet att närma dig sanningen är att prova.

//David
 
Norrøna

Selvfølgelig må dere kjøpe Norrøna! En greit bukse att bruke både på tur og i hytte. Ha brunosten i venster lomme og den norske flagg i den høyre!

Næ, men som nærapå utvandrad svensk vill jag slå ett slag før Norrøna, anvænder sjælv Norrøna Trollveggen både på utfør och platten. Har inte haft några problem med den mer æn høgerknæt inte tål att ta emot ett fall från cykel ner på asfalt før att skrapas ett par meter. Men det hade ju sjælvklart Klættermusen klarat ;)

Dock ær jag lite tveksam till Archwalls stålførstærkta knæn, de fungerar sækert utmærkt i någorlunda temperaturer men vid kallt væder borde det kunna leda till køldbryggor...
 
TNF Bibs

Tjena!

Köpte ett par TNF mountain Bibs (modell -året innan XCR) på outside i malmö på rea för 2400 :-

Byxorna känns väldigt gedigna och välsydda, bra kraftig nylonväv osv. Har bara hunnit snabbtesta dem hittils men har noterat några grejjor som kan vara värt att beakta.
Till att börja med är passformen något märklig (strl XL). De sitter bra nertill men runt midjan och låren är de våldsamt stora (jag är 190cm och normalbyggd). Ok att man ska få plats med en del klädlager under, men de verkar mer vara sydda för någon med en stadig ölkagge. Fick tipset att sätta i ett extra resårband baktill innanför den ursprungliga resåren. De hjälpte en hel del men de är fortfarande väldigt stora så nu funderar jag på att sy in byxbenen på utsidan av låren precis bakom klaffen som täcker blixtlåset.
Vidare är snölåset nertill fastsatt så gott som längst ner på byxbenet. Detta gjorde att byxorna gärna kröp upp på pjäxan vid knäböjningar. Jag fixade detta genom att dra ett repsnöre under pjäxan och sedan genom de färdiga hål som finns för detta i snölåset. Funkar bra.

Förstärkningarna nertill på insidan av benen är i klenaste laget för att skydda mot vassa stålkanter så jag har satt på ett lager silvertejp för att bättra på skyddet något.

Är det någon som har erfarenhet av att sy i goretex så tar jag tacksamt emot tips innan jag går lös med symaskinen på byxorna för att sy in dem ...

/Christian D.
 
mountain bib

Funkar det verkligen med en ficka på magen? Blir det inte dubbel goretex (plus jackans då blir det 3 lager goretex) och jäkligt svettigt då?
Jag skulle föredra en hederlig 2-vägs gylf och fickor på sidan typ klätttermusen fimbul.

Gustaf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilka vandringsstrumpor Kläder 24
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
jonkandonkan Vilka tumvantar? Kläder 35
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
avslut0908 Vilka kängor? Kläder 4
BJK Vilka strumpor? Kläder 8
Buzzrock Vilka kalsonger? Kläder 45
Vandrare Elsulor, är det något att ha, och i såfall vilka? Kläder 10
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
AddeKeb Vilka byxor är bra??? Kläder 2
CarolinaS Kängor från Beck- vilka strumpor? Kläder 6
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Vilka sockor? Kläder 13
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
hannulan Skidbyxor - sy på egen ficka Kläder 15
Henriko Skidbyxor Kläder 5
Långa skidbyxor? Kläder 5
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
MadeleineN Hur länge/långt ska sulorna hålla? Kläder 25
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
Hybarts Ska det verkligen vara så svårt att få tag i en jacka! Kläder 4
PalleC Vad ska jag löpa för ahndskar. Kläder 7
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
goldfish Hur tight:a ska kläderna vara? Kläder 2
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
allt ska va så jävla dyrt Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.