Vilka kartor?

  • Trådstartare aldehyd_o@hotmail.com (Andreas)
  • Start datum

aldehyd_o@hotmail.com (Andreas)

Gäst
Vet att det tidigare har diskuterats vilka kartor som är lämpliga att ha till långfärdscykling. Jag kommer dock inte ihåg vad ni rekomenderade. Funkar det med en bilkarta eller behövs det topografisk karta? Vilken skala behövs för att alla vägar, lämpliga för packad cykel, ska komma med? Gärna allmän info vad som man bör tänka på vid val av kartor. Helst vill man ju inte behöva köpa så många kartor, funkar en bilatlas?


/Andreas
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Bilatlas !

Hej !


Jo visst räcker en bilatlas för att hindra dig från att köra vilse men inte mycket mer. Har själv kört med bilatlas mycke och man blir väldigt begränsad till att hålla sig till de stora ofta tungt trafikerade vägarna.
Visst kan man följa även snmå vägar som inte finns på kartan men när de slutar i en återvänds gränd är det inte lika skoj att cykla samma väg tillbaka.


Kart valet är å andra sidan väldigt beroende av hur du är som cyklist. Är du en sån som cyklar så långt du kan varje dag längs de stora vägarna och slänger dig i närmaste skogsdunge när du ska sova så är bilkartan fullt tillräcklig. Men har du ambitioner att slingra dig ner längs en kust och hitta fina tält platser så är den gröna katan allra bäst.


Själv har jag ett par gånger gjort så att jag använder bilkartan till transport sträckorna och kopierar upp de delar av gröna kartan på biblioteket där jag har planerat och sova. Har fungerat bra än så länge.


Mvh Åke
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Blåa eller gröna kartan

Min erfarenhet är att den blåa kartan (1:100 000) är mycket användbar för de flesta typerna av långfärdscykling, men att ska du utforska mindre grusvägar, är den gröna kartan (1:50 000) att föredra p.g.a. större detaljrikedom. Ska du på långa strapatsser, kan det bli väl många kartblad om du envisas med den gröna kartan.


Ps, glöm inte att plasta kartorna innan de används. Då håller de betydligt bättre.


/Niklas
 
Cykelleder

Finns det några kartor över cykellederna i västra Sverige och vet du var jag kan få tag på dem?
 
skalor

Det optimala är kanske inte att ha med sig 1:100 000 kartor förutsatt att man inte kör enbart i Sverige. Skall man ut långt blir det helt enkelt en väldig massa kartor och kartor väger. Mycket. 1:200 000 tycker jag är bra om man kör utom Norden och långt. Kör man kortare turer använder man ju givetvis mer detaljerade kartor. 1:300 000 använder jag ibland över områden som är "genompasseringsområden" om det nu finns sådana områden, alla länder borde ju vara lika intresanta. God tur! //Magnus
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips