Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Insåg att det var dags att byta skruvar då jag endast fick in mina gamla grivel ca 10 cm in i Klövsjö isen. Grivel 360 verker extremt bra, eller vad tycker ni?
Vev är viktigt. Har själv 360* som jag tycker är mycket smidiga. Jag har endast provat BD med vev (Express turbo, tror jag att de heter) en gång, men då gillade jag dem.
1) De är ganska svåra att racka, dvs tar mycket plats på karbiner eller vad man nu har dem på. Du rymmer nog inte fler än två per karbin. De kan inte heller "stackas" in mot varandra.
2) Veven kan vara ivägen lite grann och om man har otur (för kort slinga) fastna i repet. Det är inget stort problem men dock ändå.
360 är ändå så otroligt enkel att placera att den totalt ligger rejält på plus enligt mig åtminstone.
Använder själv BD Turbo Express och är mycket nöjd med dessa. Jag gillar Charlets Mosers isskruvar med vev också men jag tycker att veven på dessa kan vara ivägen ibland, något som jag inte upplever på BD Turbo Express. BD:s Turbo Express skruvar är klart de bästa som jag använt, kostar en hel del dock
Dom testade 7 olika modeller, och bäst betyg fick, tadaa: BD Turbo Express och Grivel 360...
Men även Charlet Moser Laser-modell klarade sig bra. Den var tydligen betydligt billigare (I USA, hur är det på andra håll?), och lätt att skruva i trots att den saknar vev.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...