Vilka isskruvar skall man köpa?

Insåg att det var dags att byta skruvar då jag endast fick in mina gamla grivel ca 10 cm in i Klövsjö isen. Grivel 360 verker extremt bra, eller vad tycker ni?
 
Bra skruvar. Annars har jag i helgen använt Black Diamonds skruvar med vev. Vet inte vad de heter, men de var riktigt bra. Gillade dem skarpt.

/Kotten
 
Vev är viktigt. Har själv 360* som jag tycker är mycket smidiga. Jag har endast provat BD med vev (Express turbo, tror jag att de heter) en gång, men då gillade jag dem.

mvh
johan
 
360 är outstanding...

...men har två nackdelar som jag ser det.

1) De är ganska svåra att racka, dvs tar mycket plats på karbiner eller vad man nu har dem på. Du rymmer nog inte fler än två per karbin. De kan inte heller "stackas" in mot varandra.

2) Veven kan vara ivägen lite grann och om man har otur (för kort slinga) fastna i repet. Det är inget stort problem men dock ändå.

360 är ändå så otroligt enkel att placera att den totalt ligger rejält på plus enligt mig åtminstone.

/Micke
 
Black Diamond Turbo Express

Använder själv BD Turbo Express och är mycket nöjd med dessa. Jag gillar Charlets Mosers isskruvar med vev också men jag tycker att veven på dessa kan vara ivägen ibland, något som jag inte upplever på BD Turbo Express. BD:s Turbo Express skruvar är klart de bästa som jag använt, kostar en hel del dock:(
 
Test av is-skruvar i Climbing:

http://www.climbing.com/equipment/icescrews217/
(Observera den lilla lilla länken till Next Page, längst ner...)

Dom testade 7 olika modeller, och bäst betyg fick, tadaa: BD Turbo Express och Grivel 360...

Men även Charlet Moser Laser-modell klarade sig bra. Den var tydligen betydligt billigare (I USA, hur är det på andra håll?), och lätt att skruva i trots att den saknar vev.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.