Hur skall bladen dras ur isen?

Björnen

Gäst
Traditionellt sett skall ett yxblad om det fastnat hårt i is. Ruckas upp och ner tills det lossnar lite och därefter lyftas ut ur det något vidgade hålet.


I slutet på förra vintern diskuterade jag just blad, med en av de killar som jobbar på outside (återförsäljare för bla Black Diamond). Jag kommer inte ihåg vad han hette, men det hade tydligen visat sig att det kunde vara bättre att vrida bladet än att rucka det upp och ner.


Finns det något som har koll på detta?


Det är otäckt när blad går av hux flux, med det händer bevisligen då och då!!
 
Upp och ned...

Well, vad du gör bör du inte "skruva" bladet, eller så, utan rucka det upp och nedåt tills det lossnar. Du äkar risken för brott på bladet om du försöker "vrida" ur bladet, eller så.


MVH


/Kotten
 

killjoy@dalnet.se (Flätan)

Gäst
Få loss bladen ur isen, beror på

Numera finns det ju flera olika typer av isblad.


För vattenis används en tunnare sort, just för att det tunnare bladet skär mycket bättre in i isen
Sen finns det en tjockare typ som är mer avsedd för mixed och dry-tooling, då man förhållandevis ofta får använda bladen direkt på klippan och även i spänn. Detta kräver följdaktligen mer hållbara blad.


För den tunnare sorten kan jag rekommendera att antingen rucka upp och ner ELLER (om du inte är i ett mkt dåligt läge) släpp skaftet, slå med handen mot yxhuvudet uppåt någon gång, det bör räcka för att sedan lyfta lös yxan.


För den tjockare sorten går det med vilken som, men ovanstående metod tycker jag fungerar väldigt bra.


Ha de bra på isen


MVH


Flätan.
 

Wester (Anders Wester)

Gäst
Hur få ur en isyxa ur isen...

Slå med handflatan underifrån på hammarskallens, eller huggbladets undersida. Akta hakan bara eftersom skaftet kan komma farande../Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RobRoc Vilka isskruvar skall man köpa? Isklättring 5
Yakherden Borra hål i bladen? Isklättring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.