Omega isskruvar är de lika bra som BD?

NorthStar saljer isskruvar från Omega Pacific f.d. Smileys.Grabarna påstår att de skruvarna ska vara lika bra som BD. Priset är ju bra.
Är det någon som har något erfarenhet av de skruvarna?
Går de verkligen in lika lätt som BD?
Jag är mest tveksam till vevhandtagen som inte går att fälla ner. Är inte risken rätt stor att karbinen kan fastna med gejten på den och öppnas om man råkar göra ett fall? Överdriver jag?

Tacksam för alla tips.
Alex
 
positiv

Jag köpte förra året 2 st omega och är nöjd. Prismässigt så är jag jättenöjd. Jag känner inte någon större skildnad mellan Omegan och BD:ns. Visst var jag orolig att man inte kan fälla in vevhandtaget - men jag tror att man överdriver sin egna rädsla bara. Köp en eller två och prova så kan du köpa flera sedan.
 
Läste just på ett amerikanskt isklätterforum om just detta. Smileys skruv är väldigt lika BD, men det är inte samma metall och inte samma finish. Ett klagomål på vevknoppen på Smileys var att den i bland gängade ur sig och ramlade bort. De flesta hade dock goda erfarenheter av Smileys, även om de tyckte BD var strået vassare

Länk till isklätterforumet: http://www.neice.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=8&t=000068
[Ändrat av Topolino 2002-12-06 kl 15:05]
 
Tack så mycket!
Det var en entressant läsning.
Verkar som att ingen haft problem med karbiner fastnande på 'knobben'. Jag ska nog testa dem.
Alex
 
Var köpa direkt?

Känner någon till en handlare i Stockholm som för Omegas skruvar? Tänkte att det vore mysigt att pilla lite på dem innan man köper hos nordstjärnan...

/föhl
 
Oscar, det här är inte ett svar på din fråga så det är väl rätt meningslöst & läsa men i alla falll...
Jag frågade hos Tierrabutiken och dom sa att problemet med Omega var att deras prylar inte var CE-märkta så det skulle bli lite problem att sälja. Om detta stämmer vet jag ej. Deras nya ovalkarbiner (kolla vikten!) verkar ganska så nice.
 
CE

Omega isskruvar ar numera CE markta. For mig har de fungerat bra, jag har dock inte provat dem i riktigt kall is. Dar jag provat dem har det varit i stort sett likvardiga med Grivel och BD. Handtaget ar lite bangligt och bor sattas fast med locktight eller motsvarande. Las testet i senaste Climbing, dar de anses nagot samre an BD* och Grivels absolut senaste underverk. Dessa har jag dock inte provat.

*BD har kommit ut med en ny ytterligare forbattrad skruv i ar. De testade Grivelen ar en (ny?) modell av deras skruv med en stor vev pa.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.