Slipning av isskruvar?

Någon som kan tipsa mig om var jag kan få mina slöa isskruvar slipade? Efter vintern fick de ungefär samma bett som en kärring med löständer...
 
I Sallanche!

På Au-Vieux-Campeur i Sallanche ett par mil ner i dalen från Chamonix har dom en isskruvsslipningsmaskin som gör dina skruvar som nya. Kostar 5 euro per skruv. Vet dock inte om det finns liknande maskiner närmare Svedala, men jag har hört att man skall vara lite försiktig med ge sig på slipning för hand.
 
Med en diamantfil kan du snygga till skruvar själv som du dragit lite lätt i sten, blir riktigt bra.
Leatherman har en diamantfil på en av sina multi tools, bra att ha vid isklättring. Kolla bara på en ny skruv och fila FÖRSIKTIGT tills den ser lika ut.
 
Jag rekommenderar verkligen en maskinslipning. Grivel har ett antal maskiner runtom i alperna bla Arco(som väl inte ligger i Alperna iofs).

En kamrat i Österrike visade sina förut demolerade skruvar och de var som nya. Misstänker att rosten kommer lite snabbare än på nya skruvar men någon skillnad mot nya måste det ju vara :)
 
Bättre sent än aldrig

Ursäkta sent svar Marcus. Nu har jag hittat adressen.
Bo Levin AB
Friluftsvägen 5
17240 Sundbyberg
Tel 08-285820
Som sagt, jag har inte testa skruvarna än med dom ser bra ut...
Jag skickade skruvarna och han skickade tillbaka, tror det kostade 60 kr st plus frakten eller nåt liknande.
 
Tyckte det var lustigt att de betonade att inte använda högvarviga slipmaskiner (vilket egentligen avsågs) för att det kan förstöra härdningen. Sedan kör han med vanlig fil. Vad är det för härdning på skruvarna? Hade det varit hårdhärdat hade en fil inte gjort en repa.
 
Begreppsförvirring

teoek; sa:
BD´s instruktuionsvideo som visar hur du själv kan slipa dina skruvar. Kräver lite noggrannhet dock.

http://www.bdel.com/gear/detail/turbo_express_detail.php#

Ursäkta en f d maskinarbetare och verktygsmakare men jag måste bara klargöra det här med filnining och slipning:

Att slipa är att slipa och att fila är att fila.

SKÄRPA torde här vara rätt begrepp och det kan man göra med båda metoderna. Det och att det innebär att material avverkas från det bearbetade ämnet är det enda de har gemensamt.

Höghastighetsslipning kan man mycket väl använda utan att fördärva eller försämra härdning, det handlar bara om att kunna kyla tillräckligt. T ex kullagerringar slipas ur svarvade och härdade ämnen med denna metod.

Härdning är ju även ett relativt begrepp, en yxa är ju inte hårdare än att den går att fila, att slipa den med en vinkelslip förstör lätt eggens härdning. Samma sak gäller t ex isskruvar.

Som konsekvens av kylproblemet är filning en lämpligare metod när vi hemmavid ska skärpa våra kära isskruvar. Dessutom är filen lättare att handhålla än en slipmaskin, misstagen blir inte så förödande...

"Filare" var f ö för ca 50 år sedan en högt ansedd yrkestitel inom verkstadsindustrin. En filare kunde då av ett stycke stål skapa detaljer för vilka vi idag behöver en CNC-maskin...

Ciao!

Uffe


[Ändrat av alien 2007-01-02 kl 11:14]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.