Vilka isyxor?

Hej!

Har tänkt köpa mig ett par egna isyxor efter att ha lånat varje gång det behövts.

Jag kommer klättra en del ren is men även mix och va i alpina miljöer.


Står mellan ett par Petzl Nomics, Quarks, bd viper eller cobra.

Några tips?

Kommer nomics bli för tekniska för alpin mixad klättring?
 
Jag köpte ett par Singing Rock Bandit på Ebay från England. Riktigt fina yxor för alla sorters turer. Har haft en del utrustning från Singning Rock och är imponerad av kvalitet i förhållande till pris. 2000 kr för ett par yxor är riktigt bra!
 
Jag tycker nomics funkar bra för alpina leder typ över grad D+ - TD. Inte för enkla alpinleder kanske om du gillar att sätta i yxskaftet i snö, funkar inte så bra med nomics.

Skulle personligen köpt nomics om jag skulle ha ett set yxor både till is, mix och alpint, men där tycker väl folk olika.
 
Jag kan verkligen rekommendera petzl quark, en mycket bra allround yxa som funkar till det mesta!

Nomic är väldigt bra, men inte riktigt lika allsidiga som quark.

BD viper är steget efter när det gäller klätterkänsla och "stick" tycker jag.

Givet för alla yxorna är att köra utan handremmar och bara använda sig av leashar som sitter i selen, blir mycket lättare att placera skruva, sopa bort snö från hyllor, byta yxa under klättring osv...

Peace
 
Jag kan verkligen rekommendera petzl quark, en mycket bra allround yxa som funkar till det mesta!

Nomic är väldigt bra, men inte riktigt lika allsidiga som quark.

BD viper är steget efter när det gäller klätterkänsla och "stick" tycker jag.

Givet för alla yxorna är att köra utan handremmar och bara använda sig av leashar som sitter i selen, blir mycket lättare att placera skruva, sopa bort snö från hyllor, byta yxa under klättring osv...

Peace

Ja Petzl quark var jag också inne på men eftersom det säkert blir mer vertikal is än alpinklättring pga att man bor närmare till is så känns Nomic bättre, har en Petzl summit evo för enklare alpinism med
 
Singing Rock! Lägg sedan pengarna på att åka till isarna. Varför betala mer än det dubbla för prylarna?
 

Bilagor

  • 20161125_111851.jpg
    20161125_111851.jpg
    73.5 KB · Visningar: 713
Har ett par quark, ett par nomic och hade viper innan det. Du verkar redan ha bestämt dig (kanske redan köpt!).

Nomic är riktigt fin tycker jag, klättrar det mesta som är brant bra. Men skulle jag ha ett par skulle jag ta quarken. Den är riktigt allround. Klättrar även vertikal is och mix bra men klart bättre till alpint och för att traska över en glacier. För att nomic ska vinna alpint för mig måste det vara väldigt brant. Så svåra turer gör de flesta av oss i Sverige mkt sällan.

Viper har fin sving men sämre stick och sämre på mix tycker jag. Den är fin men quarken går att modulera lättare efter dina behov och är bättre på brant is och mix.

Singin rock-yxan har jag inte provat men den ser ju riktigt fin ut. Till det priset skulle jag satsa på den framför de andra. Verkar mkt prisvärt. Klart värt ett försök.
 
Har ett par quark, ett par nomic och hade viper innan det. Du verkar redan ha bestämt dig (kanske redan köpt!).

Nomic är riktigt fin tycker jag, klättrar det mesta som är brant bra. Men skulle jag ha ett par skulle jag ta quarken. Den är riktigt allround. Klättrar även vertikal is och mix bra men klart bättre till alpint och för att traska över en glacier. För att nomic ska vinna alpint för mig måste det vara väldigt brant. Så svåra turer gör de flesta av oss i Sverige mkt sällan.

Viper har fin sving men sämre stick och sämre på mix tycker jag. Den är fin men quarken går att modulera lättare efter dina behov och är bättre på brant is och mix.

Singin rock-yxan har jag inte provat men den ser ju riktigt fin ut. Till det priset skulle jag satsa på den framför de andra. Verkar mkt prisvärt. Klart värt ett försök.

Blev ett par Nomic ja, blir som sagt mestadels vertikal is här hemma. Hur ofta behöver man byta ut yxor? Menar inte med slitage nu utan när blir de så omoderna att de behövs bytas ut?

Kanske är värt med ett par quark också ifall man kan använda de båda i 6-8år
 
Kolfibernomic...

;) Det kommer säkert nya i kolfiber snart, då bränner det till i köptarmen...

Skämt åsido, ville egentligen komma med ett tips angående Nomic, om man vill kan man rätt lätt anpassa vinkeln på yxbladen till mer flack klättring;

Ta loss bladen och fila med en rundfil det bakre hålet några millimeter (prova!) ovalt uppåt så att det går att vinkla ut bladet mer, t ex 10 mm i spetsen, så blir det lättare att hugga i flack is. Påverkar inte hållfastheten om man är noga och inte filar bort överdrivet mycket. Och det är ju bara bladet man ändrar, inte yxan.

Ciao!

Uffe
 
Som med mycket går det lite i vågor med utvecklingen. Nu har det inte hänt så mkt på ett tag. Nomic har funnits många år (måste vara över 10 år) med bara mindre förändringar. Det kommer fortfarande ut nya yxor från andra fabrikat som liknar dem mycket.

Kanske blir det mer kolfiber framöver, känns ju logiskt. Å andra sidan är yxorna rätt styva som det är i dag och lättare är ju inte självklart bättre då det behövs massa i yxan speciellt på hård is.

Kul med nya yxor! Kommer bli kanon!
 

Liknande trådar