vilka stegjärn?

Hej!!

Jag har tänkt köpa isklätterstegjärn till i vinter. Men jag vill inte ha alltför specifika isklätterstegjärn, vill kunna klättra goulotter och dyl. Sitter och velar mellen Grivel G14 ( med GSb bindingen) eller Simond Vampire. Nu undrar jag om någon har erfarenhet av dessa stegjärn (och av GSB bindningen).

Om någon har något tips på andra stegjärn är jag öppen för förslag.

Tack på förhand
 
Senast ändrad:
Mitt förslag är G14 och du kommer med största säkerhet att bli nöjd för dina ändamål då jag bara prövat den av dina två förslag ;)

Men GSB bindningen har jag inga erfarenheter av? Men, man låser ju upp sig väldigt specifikt till vissa skor och ser inte riktigt någon större fördel med detta?

- C
 
OBS! För att använda GSB måste du ha grivels storskor som är anpassade för det systemet!

Om du väljer det alternativet får du en mycket precis och stabil infästning av stegjärnen. Det blir mycket litet glapp och flex mellan sko-stegjärn.

Om du vill klättra brant is med dubbla yxor rekommenderar jag starkt att ha stegjärn med hård bygel fram och kläpp bak för storskor med speciella kanter i hårdplast på just tå- och häl-delen.

Nästan alla producenter har alla typer av fästsystem till sina stegjärn så du kan välja fritt bland alla märken avseende funktion. Sedan kommer pris och kvalitet spela större roll för val av märke.

Jag har Petzl M10 som fungerar utmärkt för såväl teknisk isklättring med en fronttagg på tunn is som goulotter och alpin is med två fronttaggar. Största nackdelen med dem är att det fastnar mycket snö under när man går. Finns anti-snöplattor men de är dyra och funkar inte riktigt bra.
ca 1600kr

Om du skall ha dem till olika typer isklättring är det bättre med Grivel G14 Cramp-o-matic. De har marknadens bästa snöplattor som oftast ingår i priset till skillnad från petzl.
ca 1600kr inkl.snöplatta

Sedan finns Cassin C14 som är ganska lika petzl M10. Snöplattor medföljer men är inte superbra.
ca 1600kr inkl. snöplatta

Black Diamond Bionic är lik Petzl M10 men snön fastnar inte lika lätt. Billigare (1290 inkl. snöplattor på northstar) Snöplattorna är som på Cassin.


Dessa varianter är ganska lika, ämnade för brant isklättring men även moderat is och snö. Det finns ytterligare styva stegjärn som är tyngre och mycket stabila men de saknar ofta snöplattor och är inte så mycket bättre än de ovan nämnda. De är även dyrare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.