Stegjärn

Skulle vilja ha lite råd.

Jag står i begrepp att köpa stegjärn. Men jag vet inte riktigt vad jag är ute efter för järn. Om man jämför ett aggresivt par som tex CM M10 med lite snällare Grivel G12, vad är det som gör att det ena passar bättre för brant och det ena för flack teräng.

Jag ska bo i Chamonix i vinter och räknar med att göra diverse klättringsturer och promenader i området. Nu vet inte jag exakt vad som vämntar mig men jag misstänker att det inte är tokbrant hela tiden utan kan bli en del promenad. Är det då dumt att köpa tex ett par M10?

/U
 
Brantjärn eller glaciärjärn...

CM brantjärn har två fronttaggar som går vertikalt om du tittar uppifrån. Detta gör att det är lättare att slå in i vertikal is. De har även taggar ganska långt fram under till som går bakåt. Det är för att du ska kunna placera hela fotsulan mot isen och genomföra vissa avancerade tekniker på isfall, men de kan t.om. vara lite bökigt när gu går i mindre vertikal miljö.
Om du tittar på deras glaciärjärn så är fronttaggarna diagonala och alla taggarna rakt ner plus de främre framåt, vilket gör det enklare att gå på glaciär.
Jag är ingen expert, men ska du köra både alpina toppturer mixat med brantklättring så rekommenderar jag att du köper ett par bra glaciärjärn, t.ex. CM Black Ice. De är utmärkta bestigningsjärn och fungerar bra vid isklättring på nybörjarnivå, där även jag befinner mig. Glöm inte att köpa snöskydd till dem, för går du på glaciär och det är lite blötsnö, så kommer det att bygga något fördjävligt under stegjärnen.
Ha det bra och lycka till, din jäkla lyckans ost...
Jakob
 
Dessutom brukar de mest extrema klätterjärnen ofta vara helt stela för att man då orkar stå längre på dem vid vertilkal klättring, ett par något ledade är givetvis mycket skönare vid promenader där foten bör böjas lite grann i steget.
 
Stela/ledade

Tja så vitt jag förstår så kommer inte jag kunna dra nytta av rörligheten i ett par ledade järn eftersom jag har ett par hårda plastskor, eller har jag fel?

Annars, Tack för bra info!

/U
 
OK, some basic stuff bro:

Ledade stegjärn har fördelen att de inte "balls up" med snö lika lätt som stela. Samt naturligtvis att de funkar med promenadskor.

De som bestämmer om järnen är bra & klättra med är i princip enbart andra radens taggar. Det är dessa som ger stabiliteten vid frontpointing och ju aggressivare desto bättre. (CM Blackice är ett bra exempel på mycket aggressiva taggar).

Generellt kan man säga att horisontella fronttagar (tex CM Blackice) är bättre alpint än vertikala eftersom taggarna ger mer yta vid skräpis/firn.

Jag har CM Ecrins (rena randojärn) och sedan i somras även CM M10. De senare fungerar utmärkt även vid rena glaciärpromenader även om de självklart är tyngre.
Gillar även skarpt hur man enkelt byter mellan mono/dual mfl inställningar (även om jag fn är för dålig för att helhjärtat gå på monos). Samt inte minst att man enkelt (om än ganska dyrt) kan byta taggarna efter mycket mixade turer.

Prova lite olika modeller nere i Cham och köp de du tycker bäst om! Du kan låna mina M10 eller hyra från 3S (tex Grivel Rambo).
När tänkte du dra ner förresten? Och vilka plastisar har du? Sugen på en helg i Häggsta?

/M
[Ändrat av SWE3171 2002-10-08 kl 16:35]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.