Vilka batterier på vintern

Står en del i en annan tråd om detta.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=84498

Finns massor om detta ämne på nätet, men just litium-ion batterier tar skada om de laddas i temperaturer under noll. Enligt vad jag läst så är lead-acid (typ bilbatteri) det som tål kyla bäst vad gäller laddning men det är ju knappast något man tar med sig på tur.

Hur bär sig polarexpeditioner åt när dom laddar batterier? antar att de använder solceller för att ladda någon slags batteribank.
 
Fick du inte svar i tråden där du frågade om powerbanks? Enkla svaret, kalla batterier fungerar dåligt. Håll dem varma genom att ha dem/prylen de driver nära kroppen när det är rejält kallt ute. Lite som vatten. Vatten slutar att "fungera" när det blir för kallt och fryser till is. :) OBS! Lägg inte batterierna i vattenflaska. (fredagshumor, bortse)
 
Jodå, jag fick svaret angående laddningen. Men sedan finns det väl massor av olika typer aa och aaa batterier.
Men antar att laddningsbara fungerar bra förutsatt att man laddar de i värme.
 
Det finns ju fortfarande laddningsbara NiCd/NiMH-batterier, som går att ladda i minusgrader (fast det inte heller är optimalt). Se kap. "Laddning" på länken ovan.
Just till pannlampa tar jag av säkerhetsskäl hellre med vanliga (ej laddningsbara) reservbatterier, gärna litium (ej att förväxla med litium-jon).
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Dom enda batterierna som fungerar bra i kyla är engångs litium typ Energizers R6 eller R003 batterier.

Alkaliska,Nmhi dippar som laddningsbara litiumbatterier ganska fort närmar man närmar sig nollan
 
Om man är ute på ett äventyr vintertid upp till 10 dagar och primärt laddar telefonen tänker jag mig att en eller två litium-ion batterier på c:a 20000 mAh räcker.

Exempelvis två av denna
https://www.amazon.co.uk/Anker-PowerCore-Ultra-Compact-High-Speed-Smartphones/dp/B019GJLER8/ref=sr_1_4?s=electronics&ie=UTF8&qid=1475839054&sr=1-4&keywords=anker+portable+charger

Man laddar de hemma och då man laddar telefonen har man både batteribanken och telefonen i fickan för att hålla de varma. Fördelen med två batteribankar är att det är smidigare att ha en i fickan när man laddar.

För längre äventyr/expeditioner eller om man släpar med sig en massa utrustning som kräver laddning verkar det enda alternativet vara att ha en batteribank med blybatterier och en solcellsladdare.
Eller så har man en massa engångs litiumbatterier men det är dyrt knappast praktiskt för riktigt långa turer.
 
Frågan är väl varför man måste ladda telefonen så mycket alls. Den kan ju vara avslagen nere i ryggsäcken och bara tas fram i nödfall eller för korta meddelanden någon gång per dag?

Som navigeringshjälpmedel (GPS-ersättare) är telefonen inte bra på vintern, då bör man satsa på en ordentligt GPS, utan pekskärm. Och gärna driva dom med engångs-litium R6 som faktiskt också är ganska lätta. Och sedan har man ju med sig karta & kompass också.

/Andreas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips