Vilka batterier på vintern

Står en del i en annan tråd om detta.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=84498

Finns massor om detta ämne på nätet, men just litium-ion batterier tar skada om de laddas i temperaturer under noll. Enligt vad jag läst så är lead-acid (typ bilbatteri) det som tål kyla bäst vad gäller laddning men det är ju knappast något man tar med sig på tur.

Hur bär sig polarexpeditioner åt när dom laddar batterier? antar att de använder solceller för att ladda någon slags batteribank.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Fick du inte svar i tråden där du frågade om powerbanks? Enkla svaret, kalla batterier fungerar dåligt. Håll dem varma genom att ha dem/prylen de driver nära kroppen när det är rejält kallt ute. Lite som vatten. Vatten slutar att "fungera" när det blir för kallt och fryser till is. :) OBS! Lägg inte batterierna i vattenflaska. (fredagshumor, bortse)
 
Jodå, jag fick svaret angående laddningen. Men sedan finns det väl massor av olika typer aa och aaa batterier.
Men antar att laddningsbara fungerar bra förutsatt att man laddar de i värme.
 
Det finns ju fortfarande laddningsbara NiCd/NiMH-batterier, som går att ladda i minusgrader (fast det inte heller är optimalt). Se kap. "Laddning" på länken ovan.
Just till pannlampa tar jag av säkerhetsskäl hellre med vanliga (ej laddningsbara) reservbatterier, gärna litium (ej att förväxla med litium-jon).
 
Dom enda batterierna som fungerar bra i kyla är engångs litium typ Energizers R6 eller R003 batterier.

Alkaliska,Nmhi dippar som laddningsbara litiumbatterier ganska fort närmar man närmar sig nollan
 
Om man är ute på ett äventyr vintertid upp till 10 dagar och primärt laddar telefonen tänker jag mig att en eller två litium-ion batterier på c:a 20000 mAh räcker.

Exempelvis två av denna
https://www.amazon.co.uk/Anker-PowerCore-Ultra-Compact-High-Speed-Smartphones/dp/B019GJLER8/ref=sr_1_4?s=electronics&ie=UTF8&qid=1475839054&sr=1-4&keywords=anker+portable+charger

Man laddar de hemma och då man laddar telefonen har man både batteribanken och telefonen i fickan för att hålla de varma. Fördelen med två batteribankar är att det är smidigare att ha en i fickan när man laddar.

För längre äventyr/expeditioner eller om man släpar med sig en massa utrustning som kräver laddning verkar det enda alternativet vara att ha en batteribank med blybatterier och en solcellsladdare.
Eller så har man en massa engångs litiumbatterier men det är dyrt knappast praktiskt för riktigt långa turer.
 
Frågan är väl varför man måste ladda telefonen så mycket alls. Den kan ju vara avslagen nere i ryggsäcken och bara tas fram i nödfall eller för korta meddelanden någon gång per dag?

Som navigeringshjälpmedel (GPS-ersättare) är telefonen inte bra på vintern, då bör man satsa på en ordentligt GPS, utan pekskärm. Och gärna driva dom med engångs-litium R6 som faktiskt också är ganska lätta. Och sedan har man ju med sig karta & kompass också.

/Andreas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips