Ladda batterier med solceller

Jag tyckte inte Silvas solcellsdrivna batteriladdare verkade riktigt bra. Dels är den onödigt stor, dels har den dålig laddkapacitet. Jag ville kunna ladda mina två GPS-batterier på fjällturer och då är 133 mA inte mycket att komma med. Med tanke på att det är plats för fyra batterier i laddaren förstår jag inte hur de har tänkt. Den duger nog till att underhålla uppladdade NiMH-batterier, men uppladdning tror jag inte den klarar. Inte i nordiska förhållanden i alla fall. I Kaliforniens sol kanske det går bra.

Jag bestämde mig för att bygga en egen laddare i stället och det var inte så svårt. Hos Kjell&Company ( http://www.kjell.com ) beställde jag fyra solceller på 2 V 200 mA samt batterihållare och en diod. Solcellerna tejpade jag ihop och kopplade ihop i serie så att jag fick 8 V tomgångsspänning i solsken. Så kopplade jag två batteriehållare i serie och kopplade ihop dem med solcellerna med en diod emellan. Dioden behövs för att inte solcellerna ska ladda ur batterierna när det är mörkt. Så lade jag ett långt skosnöre runt tre av kanterna och svepte in alltihopa i bokplast samt fäste batterihållarna på baksidan med häftkuddar.

På så vis fick jag en platt och tunn laddare som tar liten plats i packningen. Med skosnöret kan jag hänga den antingen på ryggsäcken eller fram på bröstet beroende på var solen är. Jag använde den i somras och den klarade utan vidare att ladda upp två batterier på en solig dag. Är det mulet får man nog räkna med två eller tre dagar. Den tredje batterihållaren var avsedd för att i nödfall ladda bara ett batteri i taget vid ihållande dåligt väder, men den har jag aldrig använt.

Materialkostnaden var drygt 250:- så den blev inte särskilt mycket billigare än Silvas, men bättre.

laddarefram.jpg

laddarebak.jpg
 
Tjusigt

Verkar vara en just lösning. Jag hade kanske funderat på att gjuta epoxy över hela baksidan, men det kanske ökar vikten för mycket. Jag länkar över detta tipset till paddelforummet där problemet dryftats förut.

Hans
 
HEj harald

JAg funderar på att tillverka en solcellsladdare liknande den du har. Du skriver att du får en tomgångsspänning på 8v, hur många batterier laddar du med det? Tycker det ser ut som du har plats för 3 batterier men borde det inte vara fler? En laddningsbar ack har ju en spänning på 1,2 V, är det ingen risk att man har i hjäl dem om de får för hög spänning? Har du haft problem med detta eller funkar det bra?

Jag såg att det var ett tag sedan du skrev tråden, kanske har du lite fler tips nu när du hunnit använda solcellerna ett tag? Hur funkar det i praktiken?

Jag tänkte ta med mig solceller för att kunna ladda batterier till min gps när jag vandrar i afrika så det får inte vara för tungt, hur mycket väger dina solceller?

TAck på förhand Uffe
 
Jag laddar två seriekopplade batterier med mina solceller. Tomgångsspänningen 8 V i fullt solsken betyder att man kan mäta den spänningen när man inte laddar några batterier eller belastar solcellerna på annat sätt. Så fort man sätter dit batterierna så sjunker spänningen till batteriernas spänning.

Det är egentligen inte spänningen som är det väsentliga, utan vilken ström man driver genom batterierna. För att ladda NiMH-celler i AA-storlek ordentligt behöver man runt 150 mA och för att klara av att driva den strömmen genom batterierna med den typ av solceller jag har använt behövs fyra seriekopplade celler. Jag trodde först att jag skulle kunna ladda fler batterier, men efter att ha testat och mätt lite kom jag fram till detta. Förstöra batterierna skulle man kunna göra genom att driva för mycket ström genom dem, men det är ingen risk med dessa solceller. Möjligen skulle man kunna överladda batterierna, men då får man nog ha laddaren i kraftigt solsken i åtskilliga dagar.

Spänningen blir också lägre om det inte är fullt solsken. Kanske inte så aktuellt i Afrika, men i Skandinavien är det ju vanligt. Den tredje batterihållaren är kopplad så att jag kan ladda bara ett batteri med alla fyra solcellerna i serie. Den var tänkt som en reserv ifall jag skulle råka ut för långvarigt mulet väder. Då klarar solcellerna inte av att ladda två batterier i serie, men ett batteri i taget kanske de skulle klara tänkte jag. Nu har jag aldrig behövt använda den, så jag vet inte riktigt hur bra det fungerar.

Jag har inte vägt laddaren, men eftersom du frågade så hängde jag upp den (utan batterier) och min GPS i vardera änden på en galge och det balanserade. GPS:en väger cirka 150 g enligt handboken.

Hälsn/HN
 
Tack för dina svar! Jag skall bygga mig en solcellsladdare som din i veckan. Det är en perfekt manick att ta med till afrika, vi skall vandra en del i otillgängliga områden och jag kan då ladda gpsen utan nätström.

En sista fråga vad har du för accar? Skall man satsa på dyra högprestanda (1800 mAh) eller billigare mediumprestanda (< 1800 mAh)? Finns det nåt bra märke du kan rekomendera?

//Uffe
 
Själv kör jag med 1800 mAh i GPS:en. Det går säkert bra med lägre kapacitet också, men då får man ju ladda dem oftare. Jag vet inte om det är så stor skillnad mellan olika märken. De jag har heter Vanson och de har fungerat bra. Friwo, som jag har i digitalkameran verkar också bra.

Ett tips ifall du har eTrex med click stick. Om man håller den nedtryckt medan man slår på GPS:en så får man upp en testsida. På den sidan visas batterispänningen med siffror. Kan vara bra om man vill ladda ur så mycket som möjligt utan att riskera att GPS:en slår ifrån. Min Venture slår ifrån strax över 2,0 V så jag brukar byta batterier ungefär vid 2,2 V. Fulladdade NiMH ger ungefär 1,35 V styck. Man kan ladda upp dem lite över 1,4 V, men det sjunker fort när man har tagit ut dem ur laddaren.
 
Satsa på högkapacitets och billiga ackar!

ÄventyrsUffe; sa:
Skall man satsa på dyra högprestanda (1800 mAh) eller billigare
mediumprestanda (< 1800 mAh)?
Finns det nåt bra märke du kan rekomendera?

Det finns flera olika märken som säljer R6-ackar med en kapacitet på över
1800mAh nu.
Men i praktiken så är det inte säkert att de ackar som har högst kapacitet
på pappret är de som lämnar mest energi i praktiken.
Det beror på sådant som hur mycket ström man drar ur ackarna,
eller egentligen deras inre motstånd.

Enligt ett test i någon hobbyelektroniktidning(EV?) förra året så fungerar
Kodaks 1850mAh-ackar bättre än tex GPs 1920mAh-ackar.

Jag köpte Kodaks ackar för 120:-/4st i nov och har använt dem sedan dess.
Jag tycker att de fungerar bra. Jag tycker också att priset var OK.
Men om du tycker att 120:- är billigt vet inte jag.

Om du behöver en bra, nätansluten, laddare som fungerar för batterier
med olika storlekar och kapaciteter utan att den kostar skjortan, så
kan jag rekommendera en som finns på Jula:
http://www.jula.se/item_info.asp?id...797¤8191¤8190¤9516¤11534¤5563¤5560¤11641¤8192

Vilken länk!
Om den inte funkar, gå till:
http://www.jula.se
Sök på 935-001

/Håkan
 
Hittade en annan rolig solcells pryl.
Heter "Isun" och har riktigt bra
specifikationer (enligt tillverkaren)

""Wattage: 2.2 watts
Peak Output: 290 mAmps@7.6 volts /
145 mAmps@15.2 volts
Approx. Watt-Hrs / Day *: 8.8 - 11
Approx. Amp Hrs / Day *: 1.2 - 1.5 (7.6V) /
0.6 - 0.73 (15.2V)
Dimensions: 7.25" x 4.5" x 1.25" /
184 mm x 114 mm x 32 mm
Weight: 0.68 lbs / 311 g
Temperature Range: -40ºF to 176ºF /
-40ºC to 80ºC
Warranty: 2 years""

http://www.icpglobal.com/html/isunprod.asp
 
Ja det var fin pryl. Dessutom tycker jag de ska ha en guldstjärna för webpresentationen. Snygg utan onödigt tjafs och med väsentliga fakta om produkten. Motsatsen är ju tyvärr alltför vanligt, alltså med tjafs och utan fakta. Bra information om var man kan köpa den också.

Men smakar det så kostar det, 90 jorå, det blir väl drygt 800 svenska det. Dock skulle jag nog hellre lägga de pengarna på den här än 300 på Silvas om jag skulle köpa något.

T.v. håller jag mig till mitt hembygge. Det är lätt och platt och räcker för mina behov. När väl solen återvänder ska testa om det går att ladda en iPAQ med den också. Kanske jag återkommer med en rapport om detta.

Hälsningar
Harald
 
Har nu beställt en "isun sport" med "battpack".
Får väl ta å skriva några ord när jag
fått den.

Beställde från:
http://www.gps24.de

Dom hade ett paketpris på
Isun sport+battpack+batterier för 139Euro.
Batterierna är 10st Friwo 2000mah AA( bäst
i test i nått råd & rön test)
Frakten var 15euro.

Säljs även på:
http://www.proporta.com/detail.asp?id=324
Isun= 82Euro
frakt= ser ut att var otroliga 2.5pund

Finns även på en finsk sida:
http://shop.troilmarin.com/
Sök på "isun".
Isun sport=79euro
battpack=39euro
Frakt= ingen aning kan inte finska :)

har dock inte kommit fram till vad det är som
skiljer mellan "Isun" och "Isun sport" förutom
färgen...........
 
Inte samma ackumulatorer

flundval; sa:
Batterierna är 10st Friwo 2000mah AA( bäst
i test i nått råd & rön test)

Det test du hänvisar till ovan är väl det här?
http://www.radron.se/templates/test____3185.asp
Det publicerades i Råd & Rön nr 10, december 2000
de Friwo-ackumulatorer som där blev bäst i test
hade en kapacitet på 1100-1400 mAh. De har alltså inte särskilt mycket mer än namnet gemensamt med de ackumulatorer på 2000mAh som du har beställt.

Det test av ackar som finns att köpa idag, som jag skriver om ovan, finns sammanfattat här:
http://www.ev.se/index.851.html
Det publicerades i Ljud&Bild nr 11-2002.
Där testas alltså ackumulatorer som finns att köpa i dag!

OBS
Jag försöker INTE påstå att Friwo 2000mAh-ackarna skulle vara dåliga.

Men att hävda att 2000mAh-ackarna är bra pga av ett test av 1400mAh-ackarna är som att hävda att en Volvo V70 är bra därför att ett test av Volvo 740 visade att den var 'bäst i test'!

/Håkan
 
ops i did it again! :)

Sorry, det var inte meningen att sprida missinformation.
Jag får lära mig att läsa lite mer ingående.
Gjorde bara en snabbsökning för att kolla upp
vad det var för batterier och snubblade då på
råd&rön testet (missade datumet).

Hur gick det för Friwos batterier i det nya
testet?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.