Måle batterier

Med socelle-laderen "exponent FLEX" (http://www.icpsolar.com/specifications.php3?id_article=38) trenger jeg å måle AA og AAA batterienes ladningsgrad.

For to år siden kjøpte jeg den billigste Silva-solcelleladeren, og jeg vet ennå ikke om den ladet noe som helst. Dårlig var den, i alle fall.

Med exponent FLEX, kunne jeg tenke meg å vite hvor fort og hvor mye den lader, men da trenger jeg et måleinstrument. Jeg kjøpte for et par dager siden "Battery tester" på Biltema, men den virker ikke spesielt nøyaktig.

Jeg har et måleverktøy fra ISHII (DM 1350 V OHM METER), men det har alt for mange muligheter for mine kunnskaper.

Og da er jeg ved å komme fra til spørsmålet:

Hva skal jeg måle? Jeg kan stille inn på AC eller DC, jeg har en knapp hvor det står DH, og altså V og OHM og METER.

Jeg er helt sikker på at dere som er på dette forumet vet masse om dette. Og det jeg kunne tenke meg å få vite, er hvordan jeg måler batteriets "tilstand".


Olav
 
hoppas jag förstått det rätt men
du kan inte lätt mäta hur mycket man laddat ett nimh batteri
men grov sätt så
sätt mätinstrumentet på dc och v och mät spänningen
ett nyladdat batteri kommer upp till som högst 1,45v
och ett urladdat 1,1v eller lägre
men däremellan så finns det inget givet samband med laddning och spänning

men om du kommer åt batteriet medan man laddar så mät spänningen och se om den stiger

dh knappen är data hold, man fryser det som står på disiplayen
 
Takk takk

Du har forstått meg riktig, ja. Hm. Jo, da skal jeg prøve det slik du sier.

Da lurer jeg på en ting til. Jeg har batterier med 1200 mAh og jeg har nye GP med 2100. Hva er det for måleenhet? Noe med at samme volt har ulik "mengde" et eller annet?



Olav
 
Ja det är ett mått som ihop med spänningen ger mängden energi i batteriet. 1200mAh betyder att batteriet klarar att lämna 1200 mA (milliampere) i 1h (timme) eller tex 120 mA i 10 timmar. Så om tex en GPS drar 250 mA så räcker batteriet i 1200/250 = 4.8 timmar.

2100 mAh modellen klarar följaktligen 2100 mA i en timme. Stoppar du dem i samma gps som drar 250 mA så räcker det batteriet i 2100/250 = 8.4 timmar.

Leif...
 
Det går i princip inte att mäta hur laddat ett batteri är, eftersom laddningen är en kemisk process.

Man kan få en grov indikering genom att mäta cellspänningen (gärna under en viss belastning, eftersom man annars inte får med den inre resistansen).

Om jag förstått rätt så är det för många celltyper i första hand den inre resistansen som ändras när cellen blir urladdad. Tomgångsspänningen ligger alltså stabilt tills cellen börjar bli dålig (tittar man på datablad för celler så brukar de ha en kurva som visar hur cellspänningen sjunker, och den brukar vara ganska flat).

Ska man ha en rättvisande indikering så behövs det elektronik som mäter exakt hur mycket energi som stoppas in i cellen och hur mycket som tas ut. Elektroniken måste då också kompensera för cellens verkningsgrad och åldrande. Men den kommer då fortfarnde inte att MÄTA hur mycket laddning som finns i cellen, den kommer att "gissa" (men troligen väldigt bra).

Ett bilbatteri kan man i viss mån mäta, genom att mäta syran i cellerna. Men då får man inte med elektrodernas skick i mätningen.
 
nermander; sa:
Ett bilbatteri kan man i viss mån mäta, genom att mäta syran i cellerna. Men då får man inte med elektrodernas skick i mätningen.

Ett bilbatteri kan man konditionstesta genom belastningsprov med tex http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2017850.htm samt väga batteriet. Minns inte exact hur man analyserar resultatet av vikten, var över 10 år sedan jag gick i skolan. Men batteriet varierar i vikt efter laddstatus. Men detta lär knappast fungera på nimh batterier.
 
Clas Ohlson

Jag gjorde en snabbkoll på Clas Ohlson och hittade denna

327512_X_2004-06-30_170441.jpg


av bilden att döma, verkar det som om man belastar med 50 mA för AAA (LR03) batterier och med 150 mA för AA (LR6).

Per Brune
 
Masse å lære!

Takk for masse opplæring! Men det er ikke så lett heller, da. Jeg har forstått at man kan måle "belastningen" for å se batteriets oppladning(?), men at dette ikke er så lett i praksis(?).

Jeg har fått inn min nye solcelleladder, og det er helt opplagt at jeg er veldig nysgjerrig på hvor MYE den lader ... den jeg hadde fra Sivia (den minste modellen) ladet i alle fall veldig lite. Kanskje kan jeg finne ut hvor mye strøm solcellepanelet gir ved å måle i strømuttaket?

I spesifikasjonen for exponent FLEX (http://www.icpsolar.com/specifications.php3?id_article=38) står det

Rated Power up to 5 Watts
Max current 300 mAmps
Operating Voltage 16.5 Volts
Open Circuit Voltage 23 Volts

Jeg håper at dette betyr at jeg kan lade AA batteriene mine, men jeg er litt i tvil om "mengden" - dette med 1200 og 2100 og slikt. Kan dere lese ut av spesifikasjonene hvor mye strøm jeg kan forvente å få inn i 2100 batteriene? Eller er det bare å lade leeeeenge, så fylles de opp?

All lading fra exponent FLEX vil for mitt vedkommende skje med lighterkontakt (slik at jeg kan låne litt strøm av en bilist og jeg er i "krise"). Disse kontaktene har jeg til GPS (Garmin), batterilader AA og AAA (GP), mobil (Ericsson) og bildelagring (iPod Photo med Photo Connector). I alle fall på GPSen er det batteriindikator som viser batteriets "tilstand". Så kanskje kan jeg bruke GPSen som "måleinstrumentinstrument".

Spennende er det i alle fall!




Olav
 
1,2 volt

Nästa sak som ställer till det är att cellspänningen varierar beroende på vilken typ av batterier man använder. De flesta batteriprovare är konstruerade för Brunstensbatterier med cellspänningen 1,5 volt. Men laddningsbara batterier (NiMh och NiCd) har 1,2 volt.
 
För att kontrollera hur mycket ström som går till batterierna vid laddning så behöver du en multimeter som kan mäta Ampere eller mA. Sen kopplar du så att strömmen går genom instrumentet och in i batteriet (seriekoppla batteri och mätinstrument, mät absolut INTE mellan + och – när multimetern är inställd på Ampere. Då går en säkring i bästa fall eller så pajar instrumentet.)

Är det rätt kopplat så visar instrumentet ex 100mA vid skapligt solljus, då tar det 1200/100 = 12 timmar att ladda 1200mah batterierna. Eller 2100/100 = 21 timmar för de nyare batterierna.

Är det bra ljus och du mäter att 180mA lämnas till batterierna och du laddar så i 4 timmar så vet du att 180*4= 720mAh har tryckts ner i batterierna.

Leif...
 
Re: 1,2 volt

mathias; sa:
laddningsbara batterier (NiMh och NiCd) har 1,2 volt.

Det där är skumt! Jag upptäckte det när jag skulle vara förnuftig och ersätta alla småbatterier i hemmet med laddningsbara - LCD:n på videofjärren blir knappt läsbar.
Jag antar att det är spänningen det beror på.
 
Re: Re: 1,2 volt

Nordesjö; sa:
Det där är skumt! Jag upptäckte det när jag skulle vara förnuftig och ersätta alla småbatterier i hemmet med laddningsbara - LCD:n på videofjärren blir knappt läsbar.
Jag antar att det är spänningen det beror på.

Jo, alla saker är inte konstruerade för att kunna köras på laddningsbara batterier.

Men i fjärrkontrollen så lönar det sig inte med NiMH, de har högre självurladdning än vad fjärren drar. En uppsättning alkaliska räcker minst ett år för mig i fjärrkontroller och sånt, men NiMH laddar ur sig själv på ett par månader (om inte snabbare).

Laddningsbara lönar sig främst för saker som drar hög ström.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
boe skates Flytta ut batterier från apparaten vid kyla Gör det själv 27
haraldn Ladda batterier med solceller Gör det själv 48

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.