Ladda blybatteri

Jag har en 12V 7,2Ah blyack som jag försöker ladda.
Jag vet att när man laddar truckbatterier så är strömmen väldigt hög i början och sjunker sen allt eftersom batteriet blir laddat. Beror det på batteriet eller laddaren?
För min laddare ställde jag på 2A. Efter en timme ungefär har laddströmmen sjunkit till 0,2A. Men i manualen till laddaren står det att den laddar med konstant ström och spänning.
Är allt som det ska eller är det fel någonstans?

/Niklas
 
sunderlux; sa:
Är allt som det ska eller är det fel någonstans?

Laddaren laddar med konstant ström upp till en viss spänning och går sedan (abrupt eller gradvis, beror väl på modell) över till konstant spänning, när polspänningen kommer upp till sådär 13-14 V (lite osäker här), och då minskar strömmen.

Om batteriet var helt urladdat och laddströmmen går ner till 0,2 A efter bara en timme är något fel; troligen är batteriet 'slut', dvs det tar inte laddning som det ska. Ev går det att rekonditionera batteriet med ett antal urladdning/laddningcykler, men kan vara svårt att säga hur mycket om du inte har möjlighet att mäta ström/och eller spänning.

Är det ett underhållningsfritt batteri (dvs går inte att fylla på dest-vatten)? Kolla annars vätskenivån och densitet.

Trevlig helg!

Kalle G
 
Nej just nu har jag inte tillgång till någon multimeter.
Batteriet är ett slutet. Jag vet inte hur gammalt det är men risken är stor att det har stått ett tag.
 
Det verkar nog tyvärr som om batteriet har sett sina bästa dagar. Du skrev att batteriets kapacitet är 7,2Ah. Om laddningen hållits konstant på 2A i en timme, så borde batteriet ha laddats med 2Ah (- förluster). Nu var laddningsströmmen 0,2A efter 1h, detta tyder nog på att batteriet är slut. Innan du riktigt ger upp hoppet, försök med ca 18V laddning i ett par timmar, det kan gå att "väcka" ett batteri som stått ett tag på detta sätt, men garanterar inget.
 
eller så gör man som jag. köper ett nytt!
det batteriet kostar 119kr på biltema. då har du ett nytt fräscht batteri och slipper riskera brand med olika konstiga laddningar...
 
Jo ett nytt blir det. Men är acken från biltema helkapslad, kan man använda den liggande? Clas i sjöns kostar ju drygt det dubbla?
 
Köpte en ackumulator från biltema på typ 10 Ah för kr 149:- om det kan stämma. Den ser väldigt kapslad ut, men kartongen innehåller varningstexter om att batteriet ska hållas upprätt. Har inget behov av att lägga omkull det så jag vet inte vad som verkligen händer i det läget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
haraldn Ladda batterier med solceller Gör det själv 48

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.