Ladda batterier med solceller

Bygga ?

Funderar på att bygga en egen
men vet inte riktigt hur jag ska bygga den.

Nån som har en bra ritning eller bättre bild där man ser hur allt är kopplat och var lysdioden sitter mm
 
Andra solceller

Funderade också på att sätta ihop nåt enligt ritningarna. Var inne på kjell.com och såg att de hade solceller med 0,5 V och 400 eller 800mA. Skulle det gå att använda dessa, ev i kombination med någon 2V variant för att få mer kräm i laddaren?

Ex. att ha två 2V 200 mA och två 0,5V 800 mA i nån kombination?
 
Blanda olika solceller är nog inte lyckat, bestäm dig för en sort. Samt se till att du har god marginal på spänningen, annars lär den sluta ladda omedelbums om vädret inte är det bästa. Gissningsvis behöver du en diod också (ytterligare 0.7 volt sisådär) så att solcellerna inte drar ur batterierna vid taskigt ljus, hm eller fungerar själva solcellerna på så vis att det inte behövs?

Leif....
 
Solceller och videokamera

Du verkar hemma på volt och sån't. Jag tänker bygga en solcellsladdare till min videokamera. Batteriet är Panasonic Li-ion 7,9 800 mAh. Vilken kapacitet på solceller och dioder behöver jag för detta+
Hälsningar
Jörgen
 
Re: Solceller och videokamera

NUI; sa:
Du verkar hemma på volt och sån't. Jag tänker bygga en solcellsladdare till min videokamera. Batteriet är Panasonic Li-ion 7,9 800 mAh. Vilken kapacitet på solceller och dioder behöver jag för detta+
Hälsningar
Jörgen

Om du är det minsta rädd om ditt Li-ion-batteri så skall du INTE ladde med enkel laddare. Det är få ackumulatorer som är så svårladdade som just Li-ion. Det krävs noggrann datorövervakning. Utan övervakning tillverkar man en liten bomb...

Varning för egna experiment med andra ord. I alla fall utan att ta reda på ganska mycket först...

/Mikael
 
Li-ion

Tack för varningen, detta hade jag ingen aaaaaning om..
Är det så att en tänkbar lösning kan vara att skaffa en annan typ av batteri med samma specifikationer? I så fall vilken typ?
Jag skall vara iväg i tre veckor, så jag tror att batteriet behöver laddning. Men det kanske är viktmässigt fördelaktigare att ta med sig 3-4 fulladdade ackar än att ha en solcellsladdare?
Jörgen
 
Rullbara solceller

Verkligt intressant produkt! Hur omvandlar man de här watt-talen till mina behov. Behövs det någon form av "omvandlingsenhet" för att ladda 7,9/800 mAh? Som synes är jag helt okunnig om elektronik.
Jörgen
 
Hjältar!

Alltså f*n vad ni är bäst!! Blir såå pepp på att fixa en sådan själv. Ska bara kolla med el/tele snubbarna på jobbet att det blir ok när en novis som jag sätter igång. =D
 
Mobilladdare?

Hmmm, stod och målade hemma då det slog mig att man borde kunna koppla solceller till mobilladdaren? Det finns något på marknaden vet jag men det är roligare och pyssla själv! Skulle det gå? Ni borde vet.. Jag vänder mig till för ni är mina el-hjältar!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.