Absiden är ju det enda man har när man redan lämnat innertältet hemma (det var nog flera år sedan jag ens drog fram det ur garderoben) så den är av störst(a) vikt!!!
Skulle jag vara i ett lge där jag av någon anledning släpade med mig innertältet skulle en stor absid vara prioriterat...förmig är absiden huvudutrymmet i ett tält, det är där man är. I innertältet sover man bara (de gånger man promt inte kan göra det i absiden/utan innertält).
En välskräddad tarp (som i detta läge blir som en löstagbar absid, dvs går hela vägen ner till marken och ansluter till tältet på ett bra sätt) är givetvis att föredra om en sådan lösning är möjligt då det är mer flexibelt, denna flexiblitet är någonting som kommit väl till pass ett par gånger sen jag köpte mitt modultält, där pratar vi ifs inte lättvikt men principen är densamma även om materialen diffar.
Sk, "supertarps" eller yttertält-i-ryggåsdesign-som-kan-stängas-helt är gravt underskattade tingestar i vilka man kan ha det sjukt mysigt, speciellt om man kompleterar med ett lätt golv som täcker 2/3 av ytan.