Vikten av en absid?

Läser flera recensioner där bra lätta tält till slut tappar betyget pga av avsaknad av absid eller att den/det är för små. Hjälp mig förstå varför de är så viktiga! För mig är det en form av lyx som jag utan tvekan skulle kunna tänka mig att vara utan om det sparade mig 500g.

Vad gör ni i era absider som ni absolut inte skulle kunna göra utan?
 
Men varför inte bara ha sakerna i tältet istället? Och mat kan man ju laga utan tält?

Försöker spela djävulens advokat här och har själv alltid haft tält med absider. Men tänker man efter så är de en lyx och lyx är inte lättvikt.
 
därför att sakerna ofta är skitiga och blöta, jag vill att det skall vara någorlunda torrt i innertältet

nu vet jag att lättpackare gillar att vara äckliga med en kalsong

en del gillar att bo större annars också, lättviktsclowner kanske brukar bo i skokartonger

jag ser tältet som mitt hem, det är min borg.
 
Men varför inte bara ha sakerna i tältet istället? Och mat kan man ju laga utan tält?

Försöker spela djävulens advokat här och har själv alltid haft tält med absider. Men tänker man efter så är de en lyx och lyx är inte lättvikt.

Egentligen behöver man inte tält alls, man överlever mer än man tror...är tält lyx då :p..?

Vad som är lätt vikt är högst subjektivt. Jag brukar vandra med ca 15-17 kg på en 10-dagars tur sommartid, jag är nöjd och tycker det är lätt.

Själv vill jag inte lägga blöta och leriga kläder, skor och annat i innertältet på sommaren. Så absid/motsvarande är en utmärkt lösning tycker jag.

//J
 
Som sagt, varför ha tält överhuvudtaget, man kan ju ha tarp? Eller bara bivybag? Eller bara liggerunderlag under en gran?

Vad är det för poäng med att diskutera utrustningsdetaljer eller deras vikt helt frikopplat från användarens krav och önskemål på funktionen?
 
Absiden är för mig en av de mest nödvändiga lyxerna. I mitt UL-tält kan jag tumma på den, men annars kör jag GT-absider i alla tält, året om. Antar att mina tre första fjällturer, som hade de gemensamma nämnarna ihållande regn + inga stugor, gjorde att jag lärde mig uppskatta att breda ut kläder på tork nattetid, att kunna ta mig förbi dem i mörkret om man ska ut och kissa, och att kunna laga mat under tak.

Är det fulväder så lagar och äter jag frukost och middag i absiden, så endast lunchen blir exponerad. Och jag slipper ha blöta kläder och ryggsäck inuti tältet, mot sovsäcken. För mig är detta väl värt 500g extra.
 
eller gräva ned sig i en myrstack, bosätta sig i ett björngryt, leva på blåbär och hallucinogena svampar och dansa naken i regnet
 
Läser flera recensioner där bra lätta tält till slut tappar betyget pga av avsaknad av absid eller att den/det är för små. Hjälp mig förstå varför de är så viktiga! För mig är det en form av lyx som jag utan tvekan skulle kunna tänka mig att vara utan om det sparade mig 500g.

Vad gör ni i era absider som ni absolut inte skulle kunna göra utan?

Kan man spara 500 gram på en absid så är det knappast ett lätt tält, är min omedelbara reflektion.

Jag skulle vilja vända på resonemanget - hur många gram är en absid värd? En kvadratmeters tygflik av silnylon (uppspänd av linor som ändå sitter där) tycker jag definitivt är värd sin vikt om den ger extra regnskydd. Absiden ger ju dessutom lägre luftmotstånd än raka väggar.

Idag kan man få ett rymligt tvåmanstält med inner och yttertält och två absider, för ungefär ett kilo. Så varför välja bort?
 
Jag skulle vilja vända på resonemanget - hur många gram är en absid värd?

Ja, det var väl ungefär dit jag ville komma. Och mycket den betyder för ens eget välbefinnande. Jag tackar Stykarräven för en rakt svar!

Ni andra som kommer med massa lama kommentarer om att man kan lägga sig i en myrstack och skit, varför hänga (och ens bemöda sig kommentera) på ett lättviktsforum om ni tycker det är så otroligt svårt att filosofera över just lättvikt?

Jag regerade över just detta när jag läste en recension av ett tält som fick ett plus för att det hade en JÄTTESTOR absid och började fundera varför och vikten av en absid för mig själv.
 
Ni andra som kommer med massa lama kommentarer om att man kan lägga sig i en myrstack och skit, varför hänga (och ens bemöda sig kommentera) på ett lättviktsforum om ni tycker det är så otroligt svårt att filosofera över just lättvikt?.

Det är inte filosoferandet kring lättvikt i sig som är otroligt svårt, utan att diskutera antal gram utan att ta hänsyn till vilken funktion gramen medför, och vem som ska släpa på grammen i vilket sammanhang.

"lättvikt är inte lyx" skriver du, men för mig är alla former av uteliv lyx! Jag ägnar mig åt det därför att jag njuter av det, inte för att det är nödvändigt. Och min utrustning påverkar i allra högsta grad hur lyxig min upplevelse är, men för egen del tror jag inte för ett ögonblick på att utrustningen påverkar alla likadant - tvärt om så varierar ju både våra äventyr och våra personliga önskemål i det oändliga! Det medför ju också att vi kommer att göra helt olika värderingar av den viktkostnad som olika funktioner medför, och bara du kan berätta om vikten på en absid är värd kostnaden för just dig.
 
Det enda som stog i min absid sist när jag var ute med tält var mina skor och en skräppåse, resten hade jag antingen över mig, på mig eller runtspridda i tältet. Så för mig betyder nog absiden ganska lite.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.