Håll koll på vikten, ladda ner kalkylatorn!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om nån absolut vill ha en excelfil så kan jag skicka min :) Den räknar ut delsummor för olika kategorier och totalsumman.

Nu och inte tidigare upptäcker jag att jag inte är lättpackare i själ och hjärta. Jag packar min ryggsäck och ställer mig på badrumsvågen. Så banala är mina beräkningar. Måste ju tänka om!

Nja... första steget får bli att byta ut mitt ytterst slitstarka regnställ mot något lättare. Just nu så skulle jag tippa på att jacka+byxor=1,5kg (om inte mer, har ju inte vägt det ;) ). Men som fattig student lär det ta tid att hitta ett bra, lätt och billigt... Sen kan jag börja min lättpackarkarriär!

Nu och inte tidigare upptäcker jag att jag inte är lättpackare i själ och hjärta. Jag packar min ryggsäck och ställer mig på badrumsvågen. Så banala är mina beräkningar. Måste ju tänka om!

Nja... första steget får bli att byta ut mitt ytterst slitstarka regnställ mot något lättare. Just nu så skulle jag tippa på att jacka+byxor=1,5kg (om inte mer, har ju inte vägt det ;) ). Men som fattig student lär det ta tid att hitta ett bra, lätt och billigt... Sen kan jag börja min lättpackarkarriär!

Tänk på att lättpackning inte endast syftar till att ha en lätt packning utan att sträva efter en lättare packning. Det behöver inte kosta så mycket! Ett steg i taget.

Mina regnbyxor är exempelvis inhandlade på ett militärt överskottslager. Väger 200g och kostade mig.... 20kr!

//Peter

En lätt regnjacka är svårt att tänka sig nordiskt uteliv utan. Jag skaffade en ny från ITAB då det var för mycket spinnackertejp på insidan av den gamla. Billig, liten och relativt lätt, 298g i XXL, på loppis hittade jag ett par HH lårings för en 10:-, rätt oslagbart! 225g. Det måste inte vara 5pappjackor...
Excel är bra men mindre, lättare ryggsäck är ett av målen...
//J

Senast ändrad:

Ja, utan att väga alla prylar för sig så kan man ju inte jämföra med andra och se var det faktiskt finns lättare grejer.

Det var ju lite så jag började. Jag hittade nån packlista och tyckte typ "Äsch, sådär lite grejer har ju jag också". Sen av ren nyfikenhet jämförde jag vikten på mina grejer med de på packlistan och såg att mina grejer i de flesta fall vägde 2-3 gånger mer än de på listan. T.o.m. mina string var tyngre än hans kallingar! (Fast det får väl skyllas på att polarna som köpte dem i födelsedagspresent åt mig för en massa år sen inte brydde sig om vikten.)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips