Trangia har en s k ultra-light aluminium-sats i sitt sotiment, men på deras hemsida finns bara vikten för hela köket. Jag är bara intresserat av vikten på grytan dock....är det någon som har en sådan och som kan väga den? Såg att man kunde köpa enbart grytan, men på förpackningen angavs ingen vikt...
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium?
- Trådstartare Tranan
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Bollvik; sa:Jag kan bidra med vikten på en 1,5 l ikväll om det är intressant?
Mvh Micke
Ja, varför inte, det ger ju nån indikation kanske om inget annat svar kommer!
Tranan; sa:Trangia har en s k ultra-light aluminium-sats i sitt sotiment, men på deras hemsida finns bara vikten för hela köket. Jag är bara intresserat av vikten på grytan dock....är det någon som har en sådan och som kan väga den? Såg att man kunde köpa enbart grytan, men på förpackningen angavs ingen vikt...
95 gram enligt Globetrotter.de (jämfört med 130 och 109 gram för duossal respektive nonstick-alu)
http://www.globetrotter.de/pdf/handbuch/558.pdf
Själv är jag lite nyfiken på om matlagningsegenskaperna försämras med det tunnare godset.
Kokar man bara vatten kvittar det, men inte när man lagar mat på riktigt.
Martin Fjaderlatt.se; sa:Själv är jag lite nyfiken på om matlagningsegenskaperna försämras med det tunnare godset.
Antagligen,redan de vanliga har ju en tendens att bränna fast maten i mitten av kastrullen.
Jag har hittat en kastrull på ca 0,8L med teflonbeläggning i Alu med en 'riktig' botten.
peter
Enligt Trangias vikttabeller så väger kastrullerna (både ytter och inner) till lilla köket (27) 80 gram. Det är väl den 1-liters du är ute efter gissar jag?
För de större köken (25) är vikten på ytterkastrullen 118 g och innerkastrullen 112 g.
Allt i ultralätt aluminium eller hårdanondiserad, som den ibland kallas.
Jag har själv en kittel från mitt gamla Optimus jägarkök, inköpt 1969, som rymmer drygt en liter och väger ganska prick 100 g. Det är nog "normalanodiserad" aluminium gissar jag
Det har inte gjorts några våldsamma framsteg sedan dess. Men framtagandet av de här nya ultralätta köken visar väl att viktmedvetenheten hos kunderna ökar.
Jörgen
För de större köken (25) är vikten på ytterkastrullen 118 g och innerkastrullen 112 g.
Jag har själv en kittel från mitt gamla Optimus jägarkök, inköpt 1969, som rymmer drygt en liter och väger ganska prick 100 g. Det är nog "normalanodiserad" aluminium gissar jag
Det har inte gjorts några våldsamma framsteg sedan dess. Men framtagandet av de här nya ultralätta köken visar väl att viktmedvetenheten hos kunderna ökar.
Jörgen
Martin Fjaderlatt.se; sa:[
95 gram enligt Globetrotter.de (jämfört med 130 och 109 gram för duossal respektive nonstick-alu)
http://www.globetrotter.de/pdf/handbuch/558.pdf
Själv är jag lite nyfiken på om matlagningsegenskaperna försämras med det tunnare godset.
Du är en stjärna!!!! :-D
Tack!
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:Enligt Trangias vikttabeller så väger kastrullerna (både ytter och inner) till lilla köket (27) 80 gram. Det är väl den 1-liters du är ute efter gissar jag?
Jörgen
Det var ungefär det jag tänkte...min gamla trotjänare från 80-talet ligger också där någonstans....
Och du skulle sett minen hos försäljaren på Naturkompaniet i Göteborg igår när jag undrade om han inte hade en våg (och tyckte det var märkligt att han inte hade)...*asg*
Så gamla köket får hänga med lite till då.
Tranan; sa:[...
Och du skulle sett minen hos försäljaren på Naturkompaniet i Göteborg igår när jag undrade om han inte hade en våg (och tyckte det var märkligt att han inte hade)...*asg*
Det där är ju nästan värt en diskussionstråd i sig. Vad säger detta egentligen om butiken och säljaren? Och liksom våra politiker är butikerna ju bara något som speglar konsumenternas värderingar, preferenser och krav...
Jörgen
Tranan; sa:Bollvik; sa:Jag kan bidra med vikten på en 1,5 l ikväll om det är intressant?
Mvh Micke
1,5 liters kastrullen väger 113 g.
Mvh Micke
[/QUOTE]
Jag har hittat en kastrull på ca 0,8L med teflonbeläggning i Alu med en 'riktig' botten.
peter [/QUOTE]
Får man fråga var du har hittat den kastrullen?
Själv har jag en kastrull på ca 0,95l och ingen teflonbeläggning.
Men ett 0,8l med teflonbeläggning hade varit perfekt.
Jag har letat men inte hittat något!
(Jag är ju inte intresserad av att köpa en helt ny uppsättning för att få tag på en sådan)
//Peter
peter [/QUOTE]
Får man fråga var du har hittat den kastrullen?
Själv har jag en kastrull på ca 0,95l och ingen teflonbeläggning.
Men ett 0,8l med teflonbeläggning hade varit perfekt.
Jag har letat men inte hittat något!
(Jag är ju inte intresserad av att köpa en helt ny uppsättning för att få tag på en sådan)
//Peter
Bollvik; sa:Tranan; sa:Bollvik; sa:Jag kan bidra med vikten på en 1,5 l ikväll om det är intressant?
Mvh Micke
1,5 liters kastrullen väger 113 g.
Mvh Micke
Tack!
Det är inte så mycket det ökar för den volymen ändå...
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg