Vikt på Aidhammare

Hallå

Kan inte bestämma mig för vilken vikt jag ska ha på min aidhammare. Kom med lite tankar och åsikter. Är drygt 500gr för lätt för att fungera optimalt. Alltid tråkigt att släpa på ett par trehundra gram extra...

Vilka turer skall du köra och hur många pitonger (och andra grejer) skall du slå? Vilka hammare har du funderat över? Det är nog skillnad på om du skall slå 1-2 pitonger på en aidtur och om du kommer att banka in pitonger i varje placering. Bara en tanke.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Lite oklart är det väll men jag kommer nog aldrig bli någon aidfantast. Handlar väll snarare om 1-6 pitonger/aidtur än i varje placering. Har tittat på black diamonds (700g men dyr) petzl (500g el 700g, billigare) och kong. Utbudet är ju inte så stort i sverige. Fördelen med den lättare borde vara att den får följa med oftare även om man inte vet säkert att den behövs.

Största anledningen till att jag aidar är väll att de krävs för att man ska få gå vissa kurser och att det kan bli någon pitong på mixade (då anv jag naturligtvis yxorna) turer. Men de pitongerna blir så få så jag vill träna lite mer så jag känner mig säkrare när det bär av till större berg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips