Vikingarännets isläge

Vad tror ni om isläget på söndag? Om det blir kallare till helgen är det väl risk för överis. Det ser ju för sorgligt ut nu, men det har det ju iofs gjort förut också.
 
Det är lugnt!

Eftersom dom har resurser att ploga hela träckan kommer dom på det sättet kunna ta bort ev. överis. Det största hotet är råkarna...

Jonas
 
men allt vatten då...

Tror säkert att de får bort överisen. Är dock rädd att det blir en hel del vatten kvar under den. Vad tror ni? Blir det plastpåsar upp till armhålorna?
 
Ja, och vindsurfingbräda.

Det är _stora_ mängder vatten vid mälaren här i Västerort. De får väl skicka ut vattnet mot rännan eller så. ;)
 
Borrade hål

Jag antar att dom tar tillvara på erfarenheterna från Mora där man borrade dräneringshål i isen för att slippa slukhål mitt i banan.

Jonas
 
Isläget på Vikingarännet

Saxat från Vikingarännets hemsida:

"Isen är mycket bra

Efter en nästan osannolik scenförändring natten till onsdagen är nu alla isar snöfria och täckta med en tunn vattenfilm. Tex var Görväln torsd morgon perfekt. Ekoln har fortfarande lite bulig is men det kommer att slätas ut till på söndag. Förutsättningarna är mycket goda för ett snabbt Vikingaränn. Var extra försiktig efter promenaden vid Erikssund. Svag is ligger relativt nära. Glöm ej dryck. Det är 46 km till första åkarservice-stationen för dig som åker Vikingarännet.

Israpporten införd 2004-02-05"

/Raymond
 
Vattnet som tidigare låg på isen vid passagen från Hässelby, förbi Nockebybron och vidare in mot stan, är i princip borta nu. Isen ser helt ok ut. På vissa ställen riktigt bra.

Igår och i förrgår var det stora vattenmassor på dessa ställen, men isen är nu i princip "torr" så vitt jag kan se.

Angående istjocklek och råkar vet jag faktiskt inte hur det är. Jag har ej vågat ge mig ut personligen. Jag har heller inte sett några åkare på dessa sträckor ännu.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.