Via ferrata-graderingar?

Funderar på att klättra via ferrataleder i Dolomiterna.
Hittat en hel del leder , men graderingarna som lederna bedöms i är främmande för mig.

De bedöms som lätt, medium, svår eller väldigt svår. På vilken nivå är det då, undrar jag?
Det finns säkert mågon som vet vad som gäller eller var man hittar utförligare beskrivningar.
 
drBlom; sa:
De bedöms som lätt, medium, svår eller väldigt svår. På vilken nivå är det då, undrar jag?

Har för mig att luftigheten brukar betinga svårighetsgraden. Ju mer luft man har under sig (bitvis) desto högre svårighetsgrad. Även objektiva faktorer som hur mkt faktisk klättring det är finns säker med. Lätt då används stålet för att säkra en exponerad promenad, svårt innebär att man klättrar på stegar eller steg som sitter i berget.

Är det ngn särskild led du har i tankarna?

Per
 
Tack Per!

Har aldrig varit där utan har bara via nätet hittat en massa leder och dom graderas bara mer orden lätt, svår osv.
Jag har inte bättre kapacitet än att jag leder 5:eek:r i Sverige.
Nu är vi flera som ska åka dit och några är inte klättrare, utan gillar bara att vandra.
 
drBlom; sa:
Jag har inte bättre kapacitet än att jag leder 5:eek:r i Sverige.

Då ska det inte vara några problem. Det finns naturligtvis objektiva faror eller risker, som åska, stenfall, ruttna infästningar etc., men i huvudsak är alla via ferrata konstruerade så att soldater ska kunna gå dem med 20-25 kgs packning där det normalt är över fjärde gradens klättring. Graderingen handlar alltså mkt om hur utsatt det är (läs: hur skräckslagna de som är rädda för höjder blir).

Har gått de flesta via ferratas runt Cortina o Canazei o kan rekommendera dem. Finns massvis med fina leder. Fantastiska dagar. Även Brentas är fint, men gjorde bara en led där, eftersom vi tältade o camping låg så illa till. Var tvugna att gå en mil innan vi var i närheten av berget.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.