Vi som använder HB Unna för och nackdelar

Testade med tarp och tältet blev på detta sett, jag gjorde så jag kunde stå upp och ner utan behöva sitta jämt. Tarpen är en DD Tarp 3*3 m och funkade riktigt bra ju.

Bilagor

• fiske och lägerträning 003.jpg
    fiske och lägerträning 003.jpg
    83.1 KB · Visningar: 1,992

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Testade med tarp och tältet blev på detta sett, jag gjorde så jag kunde stå upp och ner utan behöva sitta jämt. Tarpen är en DD Tarp 3*3 m och funkade riktigt bra ju.

Ser riktigt gemytligt ut. En lättviktstarp väger inte mycket och tar inte mycket plats och i kombination med tält så har man en regnskyddad och mycket gemytlig lägerplats

Jag har precis köpt ett Unna, mitt drömtält som jag har velat ha jättelänge. :)
Men jag blev förvånad över att det väger så mycket, 2276 gram på min våg (i påsen med alla tillbehör).
Har det blivit tyngre? Har läst på forumet att det ska väga 2,1 kilo, står iofs 2,2 på Hillebergs hemsida.

Mitt Unna vägde precis över 2,2 kg brutto, så Hillebergs uppgifter verkar väl ändå stämma rätt bra.
2,1 kg låter lite väl lätt ;-) !

Mitt Unna vägde precis över 2,2 kg brutto, så Hillebergs uppgifter verkar väl ändå stämma rätt bra.
2,1 kg låter lite väl lätt ;-) !

Jo, 2,1 kanske är utan reparationskitet. Ska ta och väga varje del för sig. Det var lite svårt att lägga påsen på vågen för den var så lång, det kanske blir tyngre om det liksom hänger lite.

Jag har varit ägare till ett Unna som jag använde under ett par års tid....min erfarenhet var att det är bökigt o bylsigt med all packning i riktigt skitväder... i hårda vindar och snö/regn. Det hänger ju ganska mycket på den obefintliga absiden som man saknade...matlagningen blev också onödigt krävande med flytt av innertält och packning... men i övrigt kan jag nog påstå att det klarar både vind och snölass otroligt bra och snön hasar av ganska bra på de branta sidorna. Jag låg strax under Glittertind i riktigt hårda vindar med blötsnö och blev faktiskt lite impad av att man trotts allt slapp att sova med tältduken i ansiktet...så med facit i handen så är det ett bra tält om man inte har stora utrymmeskrav....numera gillar jag att bo kungligt så jag baxar faktiskt runt på ett Tarra. Jag köper den vikten när vinden fräser och utrymmet blir viktigt..tungt men komfort :)

// Johan

Bra enmanstält för kajakpaddling.
Smidig uppsättning .
Ganska tåligt men inte osårbart, mitt har numera lite sömnad i kanalerna och tjockare bågar efter att det havererade en stormig natt i Sarek.
Har inga absidbekymmer, kopplar av 1 krok för innertältet på sidorna fram, sen räcker det för packning och enklare matlagning.
Meshinnertältet är trevligt på sommaren.
Tungt & dyrt.

Bra enmanstält för kajakpaddling.
Smidig uppsättning .
Ganska tåligt men inte osårbart, mitt har numera lite sömnad i kanalerna och tjockare bågar efter att det havererade en stormig natt i Sarek.
Har inga absidbekymmer, kopplar av 1 krok för innertältet på sidorna fram, sen räcker det för packning och enklare matlagning.
Meshinnertältet är trevligt på sommaren.
Tungt & dyrt.

Hur tjocka stänger har du nu?
Har läst att en del använder scandiumstänger som de köpt på Fliegfix. Men de verkar ha slutat sälja sådana.

Minns inte och är i ett annat land än tältet, men jag fick tipset av Hillebergs support efter lite dividerande.
Det är alltså lite grövre bågar från en annan modell hos Hilleberg, med precis samma längd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips