Vettiga tunneltält - tips?

Funderar på bra och vettiga tunneltält.
Har använt sökfunktionen, där Hilleberg ser ut som en obestridlig vinnare. Har kollat olika internetaffärer utan att hitta några som verkar ha såna fina lösningar på det jag söker, ett tvåmanstält med goda stuvutrymmen (absider), förutom just Hilleberg.
North Face ser inte ut att ha någon modell som riktigt har det jag söker. Ej heller Sierra Designs.

Har ni några bra tips?
Vill sondera terrängen innan även jag sällar mig till skaran av Hillebergsägare...!
:)

Helsport har förstås fina tält ser jag. Hittar jag de i butik i de flesta norska "butikker"? Alltså inte just webbshoppar? Bor ganska nära Norge, kan göra en resa dit isåfall.

Lästips

Stilla bergsglädje

Montafon, en av Vorarlbergs mest populära dalar, lockar många besökare både sommar och vinter. Men under försäsongen visar den sig från sin lugna ...

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Förlåt mig, Fjällräven hade jag ju redan lagt märke till.
Tänkte på Helsports modell Fjellheimen och Rondane, om man jämför de med Hillebergs tunnel-dito, skiljer de sig mycket åt?
Kommer användas i Jämtland sommar/höst, (läs regn).
Har campat i en kompis Hilleberg Keron som jag förstås blev förtjust i, otroligt snabbt att sätta upp, iaf med mina preferenser. Däremot kanske något varmt?

Är du ute efter ett bra och billigt tält tycker jag du skall kolla på Bergans kompakt. Absiden kanske inte är den största men duger gott att få in 2 ryggsäckar m.m. Har själv ett kompakt 2 och är helnöjd. Detta tält är jämförbart med Hilleberg nallo, väger iofs lite mer men kostar bara 2000:- jämfört med nallo som kostar betydligt mer. Har tältat i hård vind och regn på kalfjället och det har alltid fungerar bra.

Säljs bla här:
http://www.getout.se
http://www.skovdenatur.nu

MVH //Fredrik
[Ändrat av krullan 2006-08-13 kl 21:00]

Exped

Tja!
Köpte ett Exped Andromeda i våras och är helnöjd efter 15 nätter. Finns på Adnature.
Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips