Vettiga tunneltält - tips?

Funderar på bra och vettiga tunneltält.
Har använt sökfunktionen, där Hilleberg ser ut som en obestridlig vinnare. Har kollat olika internetaffärer utan att hitta några som verkar ha såna fina lösningar på det jag söker, ett tvåmanstält med goda stuvutrymmen (absider), förutom just Hilleberg.
North Face ser inte ut att ha någon modell som riktigt har det jag söker. Ej heller Sierra Designs.

Har ni några bra tips?
Vill sondera terrängen innan även jag sällar mig till skaran av Hillebergsägare...!
:)

Helsport har förstås fina tält ser jag. Hittar jag de i butik i de flesta norska "butikker"? Alltså inte just webbshoppar? Bor ganska nära Norge, kan göra en resa dit isåfall.

Förlåt mig, Fjällräven hade jag ju redan lagt märke till.
Tänkte på Helsports modell Fjellheimen och Rondane, om man jämför de med Hillebergs tunnel-dito, skiljer de sig mycket åt?
Kommer användas i Jämtland sommar/höst, (läs regn).
Har campat i en kompis Hilleberg Keron som jag förstås blev förtjust i, otroligt snabbt att sätta upp, iaf med mina preferenser. Däremot kanske något varmt?

Är du ute efter ett bra och billigt tält tycker jag du skall kolla på Bergans kompakt. Absiden kanske inte är den största men duger gott att få in 2 ryggsäckar m.m. Har själv ett kompakt 2 och är helnöjd. Detta tält är jämförbart med Hilleberg nallo, väger iofs lite mer men kostar bara 2000:- jämfört med nallo som kostar betydligt mer. Har tältat i hård vind och regn på kalfjället och det har alltid fungerar bra.

Säljs bla här:
http://www.getout.se
http://www.skovdenatur.nu

MVH //Fredrik
[Ändrat av krullan 2006-08-13 kl 21:00]

Exped

Tja!
Köpte ett Exped Andromeda i våras och är helnöjd efter 15 nätter. Finns på Adnature.
Anders

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.