• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vettiga damunderkläder för vandring?

Hej,

Jag letade efter vettiga funktionsunderkläder som inte kostade multum inför sommarens fjälltur men hittade inget som jag blev helt nöjd med. Någon som har några bra tips?

Till slut blev det herrboxershort från ITAB och en vanlig bh i syntet, det var åtminstone inte dyrt, men passformen på kalsingarna var lite sisådär :) men det går ju att leva med. Värre var att resåren på kallingarna var lite för bred för min smak och sög ut sig lite mer svett än vad som var bekvämt och bhn var också rätt bra på att hålla kvar fukt.

Hur kombinerar man bra stöd och vettig passform med vettiga fukttranssporterande egenskaper? Sportbehå är väl det uppenbara att använda men det har jag letat efter i flera år, men hittar inte någon som passar och sitter bra utan att skava eller vara på tok för lös.
 
Swegmark

Swegmark har bra sport-bh:ar, om man har lite mindre bröst.

De säljs bla på Lindex för 198-229kr. De håller länge om man bara tvättar dem i 40grader.

Visst blir de blöta om man svettas men jag upplever att de torkar hyfsat snabbt.
 
Jag har testat linnet från Ullmax, i microfiber, och det var jättebra på årets vandring. Jag har inte testat boxertrosorna nedan, men 2 par för 149 kr, ja, det gör ju det värt att testa. Kanske har någon här erfarnhet av dem?

http://www.ullmax.se/products.asp?ProdGroup=3&ProdID=205

Vad jag däremot saknar är något liknande som sportbehå, finns det? Körde i år med top i något konstmaterial, men under ullunderstället blev det blött och kallt när vi stannade. Har testat Stay in Place fodrade bh, men gillade inte den på grund av den räfflade fleecen på insidan.
 
Underskatta inte H&M...

Tjena!
Min erfarenhet när det gäller funktionsunderkläder är stoooor....tillslut har jag valt en sport BH från H&M som finns i tre färger, svart, röd, vit, vet inte vad modellen heter. Ta en storlek mindre än vanligt så ska du se att det löser sig. Den klarar svetten asbra och torkar fort. På nederdelen har jag alltid på mig craft boxer dom är skit bra. Jag föredrar boxer när jag är ute för då täcker det rumpan bra och är trevliga när man gör klädbyten mm. Sen är dom utmärkta under ett underställ, åker inte runt och försvinner inte upp nånstans.Lite dyra men det är det värt. Hoppas du hittar nåt som passar dig. // Mary
 
Använder själv syntettrosor från Lindex för 59:- styck som jag hittade av slumpen (oplanerad resa utan underkläder till en småstad med begränsat utbud). Boxertrosor med lägre midja, 90% polyamid, känns igen på de två sömnarna på framsidan. Kanonbra, funkar lika bra eller bättre än betydligt dyrare sporttrosor jag köpt.
Kan tyvärr inte tipsa om sportbehåar. Tips behöver även jag med andra ord! Går det att hitta sport bh:ar som inte ligger och skaver under axelremmarna?
/amanda
 
Trosor har jag inte haft problem med. Antingen billiga syntet från (nästan) vilken butik som helst eller favoriten crafts boxermodell.
BH däremot behöver också jag tips om nåt som funkar! Jag upplever att det är svårt att hitta något som sitter skönt och inte blir kallt och blött. Jag vandrade en dag i vanlig sport-bh och det gör jag inte om! Trots att jag är en sån som nästan alltid är varm så gick jag och frös hela dagen för att jag var helt blöt närmast kroppen... Finns det någon tillverkare som gör en sportbh i funktionsmaterial?? Jag vill inte ha fodrade/fleece-bh, utan något som är svalt.
 
newline

hade åtminstone förr BH i coolmax.Fick aldrig tag på nån (hade köpt trosor i samma material som är väldigt slitstarka och torkar på nolltid;träningskläder)för vår lokala affär fixade inte att ta hem nåt.
Kanske finns denna produkt kvar ännu.
Varför gör inte ullmax BH egentligen?alla efterfrågar det.
 
Hej,

Jag letade efter vettiga funktionsunderkläder som inte kostade multum inför sommarens fjälltur men hittade inget som jag blev helt nöjd med. Någon som har några bra tips?

.

Av naturliga oraker har jag ingen erfarenhet av BH :) , men då det gäller underkläder så kan jag varmt rekomendera ylleunderställ med flatsöm. Dessa plagg är överlag svindyra men väl värda sitt pris. Ylle är ju som bekant nästan luktfria (så ombyte är inte alltid nödvändigt= lite billigare) och behagligt mot kroppen även i blött tillstånd (och nej, bra ylle kliar inte mot huden).
 
ull....

Av naturliga oraker har jag ingen erfarenhet av BH :) , men då det gäller underkläder så kan jag varmt rekomendera ylleunderställ med flatsöm. Dessa plagg är överlag svindyra men väl värda sitt pris. Ylle är ju som bekant nästan luktfria (så ombyte är inte alltid nödvändigt= lite billigare) och behagligt mot kroppen även i blött tillstånd (och nej, bra ylle kliar inte mot huden).

Jag gillar också ull. Barnen bor i ullunderställ hela vintern, varmt och praktiskt. Och jag med när jag inte bara rör mig mellan hemmet och kontoret...

Jag tror att det får bli ullunderbyxor till sommaren. Icebreakers underbyxa står just nu högst på önskelistan, jag fick en underställströja därifrån i julklapp och det är ju så långt från sinnebilden av sticksig ull man kan komma.

Tack för all respons!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.