• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vettiga damunderkläder för vandring?

Jag håller med alla som tipsat om billiga syntetstrosor från typ lindex och hm. Billigt, lätt och torkar fort. Behöver man något varmare borde det vara lätt att komplettera med någon mameluckvariant utanpå, som kanske inte behöver bytas lika ofta. Men man får se till att hitta en modell som passar ens egen kroppsform...
 
Drar upp diskussionen igen eftersom jag fortfarande behöver lite tips om bh. Nu kommer sommarsäsongen, och då ska ju ryggsäcken på igen.
Det jag egentligen skulle vilja ha är tips en bh med riktigt breda axelremma, gärna bredare än axelremmarna till ryggsäcken. Jag har tillräckligt stora bröst för att ett linne/underställ/etc inte ska räcka som stöd. Och då måste man ha en bh. Sport-bh:n som följt med i alla år hittills är kanon för löpning och kortare turer, men det finns ett återkommande problem. Någonstans lagom till tredje dagen med 20 kilo på ryggen börjar det skava som f-n längs axelsömmarna. Det har hittills resulterat i att jag på kort tid gjort mig av med en halv rulle Leukoplast. Tejp funkar väl som en tillfällig lösning, men den börjar så småningom lossna, det är svettigt och allmänt obekvämt.

Därför. Allmän utlysning.
Vem kan tipsa om en bra, tålig och stödjande bh som andas, utan att resultera i skavsår. Bh:n måste kunna ligga bekvämt när man har en tugn ryggsäck som ska bäras många dagar. För lättare dagsturer etc funkar ju en vanlig sport-bh utmärkt (iaf för min del)

tjenix
 
Därför. Allmän utlysning.
Vem kan tipsa om en bra, tålig och stödjande bh som andas, utan att resultera i skavsår. Bh:n måste kunna ligga bekvämt när man har en tugn ryggsäck som ska bäras många dagar. För lättare dagsturer etc funkar ju en vanlig sport-bh utmärkt (iaf för min del)

tjenix

Det låter nästan som en utopi.. Kanske någon typ av topp med inbyggd bh, men det är ju svårt att komma ifrån sömmar runt ryggen och över axlarna. Du har inte testat åt andra hållet - att använda en bh med så smala axelband att du kan "dra in" dem mot halsen och få ryggsäcksremmarna utanför? Eller testat en annan ryggsäck? Det låter som om du tar onödigt mycket av vikten på axlarna.
 
Det låter nästan som en utopi.. Kanske någon typ av topp med inbyggd bh, men det är ju svårt att komma ifrån sömmar runt ryggen och över axlarna. Du har inte testat åt andra hållet - att använda en bh med så smala axelband att du kan "dra in" dem mot halsen och få ryggsäcksremmarna utanför? Eller testat en annan ryggsäck? Det låter som om du tar onödigt mycket av vikten på axlarna.

Hehe, drömma måste man få göra.
Kan inte skylla på ryggsäcken, den är bra. Men en längre tur kräver lite packning, och en del av den vikten hamnar oundvikligen på axlarna.
Jag tycker egentligen att det är lite märkligt att det inte finns några bh:ar anpassade efter vandring. Det är ju busenkelt att hitta t-shirts, underställ, trosor etc som är sydda så att sömmarna inte skaver. Det är bara den förbannade bh:n som är kvar. Kanske får man ge upp och börja köra med tubtop istället. Eller skaffa sig stark vandringssällskap så att man slipper packning överhuvudtaget :)
 
Eller kanske anamma den gamla sedvänjan att bära allt på huvudet i stället för på ryggen ;) Man lär ska få snygg hållning av det om inte annat...
 
Här är en till som söker BH att ha på vandring. Jag har nu en fodrad sportbh från champion men den blir iskall när jag stannar till och det värsta är att brösten trycks ihop i den så att det bildas en svettpöl mellan brösten och nederkanten på BH:n. Mindre trevligt. Märkte det nu när jag var på dagsturer på Cypern.

Så om någon vet om någon BH med bra svettransport ut och som finns i storlekar som 70F eller 75 DD/E så skulle jag bli jätteglad.

Det jag gillar med den jag har nu är att den har ställbara breda axelband med kardborreknäppning så det finns inga härda plastdetaljer som kan börja skava.
 
Jag har precis också upptäckt dessa underklädesproblem.... åker iväg på en 10-dagarstur till Österrike om en dryg vecka och behöver hitta någon vettig "bröstlösning"!! Har hittills endast vandrat 2-3 dagarsturer men upplevt skavsår av Stay-in-place top. Det har faktiskt funkat ok med en kraftig Abecita-bh men den kylde ganska bra och torkade aldrig. Idag testade jag en nyinskaffad Stay-in-place som var mer urringad och hade korslagda band mellan skulderbladen. Den funkade ok men fick en stor svettansamling längst ner.... Så jag letar vidare.

Ett större problem för mig har varit trosorna men imorgon åker jag in till stan och införskaffar välsittande syntettrosor på Lindex eller HM! Bra tips!
 
Jag har ännu inte testat den med så tung packning att det varit risk för skavsår, men de senaste åren har jag använt Casall Sports Bra (sök på Stadiums hemsida, direktlänkar funkar inte) till alla möjliga svettiga aktiviteter, och de sitter som smäck. Tycker att de torkar någorlunda fort, men det beror ju förstås på vad man har för förväntningar och krav.

Upplever iaf att den inte känns särskilt fuktig mot huden, och den är definitivt inte sladdrig, och blir det inte med användning heller.
 
Marinoull oslagbart!

Jag är nyss hemkommer från en 5 dagars vandring i jämtland i stekande sol! Jag testade icebreakers boxertrosor i marinoull. Jag är mycket nöjd med både materialet och dess funktion att trots att de används inte ger ifrån sig dofter.

Jag köpte mina på sportkompaniet på kungsgatan i stockholm, de är för övrigt på rea just nu.

Lycka till.
 
Shock absorber

Här är en till som söker BH att ha på vandring. Jag har nu en fodrad sportbh från champion men den blir iskall när jag stannar till och det värsta är att brösten trycks ihop i den så att det bildas en svettpöl mellan brösten och nederkanten på BH:n. Mindre trevligt. Märkte det nu när jag var på dagsturer på Cypern.

Så om någon vet om någon BH med bra svettransport ut och som finns i storlekar som 70F eller 75 DD/E så skulle jag bli jätteglad.

Det jag gillar med den jag har nu är att den har ställbara breda axelband med kardborreknäppning så det finns inga härda plastdetaljer som kan börja skava.

Jag har fram tills nyss använt samma modell från champion. Stödet är bra, men bomullstyget framtill hade jag gärna bytt ut. Precis som du säger blir det ju iskallt när man stannar, och det tar lång tid att torka.

För några månader bestämde jag mig för att det får vara slutfruset och beställde en shock absorber D+ max, http://shockabsorber.timarco.se/Listb57b8dcf-9757-4129-9f78-e9e98a12f754.aspx.
Än så länge har jag bara haft den när jag orienterat och är jättenöjd! Ingen bomull och en jätteskön modell som går att reglera på två ställen i ryggen. Ett stort plus är att den finns i stora kupor även om man är smalare runt ryggen. Rekomenderas varmt! Under nästa veckas vandring ska den få bekänna färg på riktigt :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.