Vem avgör bedriften?

Om FS kan och vill tjäna pengar på sina äventyr så är det väl upp till honom och hans polare.
Vissa klättrare använder massmedia för att underlätta finaniseringen av sina äventyr. Vissa undviker massmedia för att underlätta finansieringen av sina äventyr.

Rätt konstigt att det är den första kategorin som skall kritiseras...
 
Personligen ser jag inget anmärkningsvärt i att diskutera graden av olika prestationer; det görs ju inom i princip de flesta discipliner och områden från musik till idrott. Är man sedan professionell äventyrare som driver en affärsmässig verksamhet så är det snarast självklart att man också offentliggörs och blir mål för kritik på ett helt annat sätt än amatören. En stor del av många äventyrarers affärsidé utgår ifrån att sälja en bild av sig själva till allmänheten och hur väl de lyckas betalar sig rent ekonomiskt genom ökade intäkter från sponsorer, men även från oss vanliga dödliga som väljer att betala för böcker, föredrag och filmer. Därför anser jag det som självklart att de även utsätts för granskning och kritik för om det uppstår en skillnad mellan budskap och uppvisade prestationer så finns det möjligen grund för ett trovärdighetsproblem. Okej, vissa kanske struntar i det och tycker att fiktion är lika spännande, men för andra så är det viktigt och hur som helst bör ju i varje fall sakförhållandena belysas.

Inom klättringen är det inte alls svårt att gradera prestationer och hur man gör när man tar del av naturen HAR faktiskt betydelse. På ett mer jordnära plan än himalayaklättringar så kan man ju ha diskussionen om chippning och access i åtanke och på ett något mer ouppnåeligt plan så förstår nog även de flesta att normalvägen upp på Everest med syrgas i någon mån är lättare än att klättra Annapurnas sydvägg utan syrgas. Att man sedan väljer att värdera olika saker är ju till viss del upp till var och en; att stå på toppen hur man än gör för att ta sig dit; att modifiera en klippa med hammare och mejsel för att komma upp för en viss led kanske betyder mindre för vissa, men om man anser att prestationer och bedrifter i någon mening inte går att mäta tycker jag man har tunt på fötterna.
 
Och nu har de slagit bultar på normalvägen på Everest, så att de fasta repen äventyrsföretagen installerar varje år skall vara säkrare. Är det inte lika bra att knyta en plastpåse runt huvudet och gå Skulebergets Via ferrata..,
 
En tråd listar de främsta klättrarna i Sverige och får svar om vem som INTE kan kallas "riktig" klättrare.

Den viktigaste riktiga klättraren i mitt liv, i mitt Sverige, är jag själv. Därefter rankar jag förstås alla andra klättrare :)

Var och en har väl en egen intuitiv och ibland svårförklarad värdering av andras bedrifter&insatser (oavsett arena) - det är väl inget konstigt med det. Inte heller är det kostigt att förstå att detta ger folk möjlighet att reta sig på andras intuitiva och och svårförklarade/svårförsvarade värderingar.

Om man sedan välje att lägga energi på den frågan... Fine with me. :)

För övrigt: Jag röstar också för att ha fokus på sanningshalt i påstådd bedrift. Den andra frågan, mediadansande eller inte, är väl upp till varje klättrare enligt temat "Var och en blir salig på sin fason".
 
Media

Inget sager att medial exponering "Per C" leder till sponsorer. Tvart om en sponsor som vet vad han gor vet ocksa att spaltmillimeter ar kortvarig ROI men att integrera ett sponsrat projekt i tex organsiationsutveckling eller andra interna projekt ar sannolikt en mycket battre investering.

Vad jag tror detta handlar om ar mer filosofiskt. Vissa klattrar och andra bestiger berg. Vissa gor det for att komma hogt andra for att klattra svart. Malen ar olika och vadgen dit ar olika.

Jag blir pissed off nar nagon sager att den ska klattra i Alpin Stil men inte vet vad det betyder och inte ens har en teoretisk mojlighet att gora det. Det vattnar ur begreppen och vasesskillda aktiviteter blandas samman. Plotsligt ska klattring jamforas med bergsbestigning med O2. Jag tycekr det ar en brist pa respekt att dessa "aventyrare" klampar in pa alpinisternas planhalva och gor claims.

Allt ar bedrifter men de ar mycket stor skillnad pa hur dessa utfors och vad syftet ar. For mig ar alltid linjen viktigare an toppen. Jag skulle aldrig valja ett berg fore en led. Ar linjen inte attraktiv ar berget inte attraktivt for mig. Toppen ar en bonus men inte malet. Och sjalvklart ar det kul om linjen gar rakt till toppen men slutar den pa en kam och det ar 2 km till toppen skulle jag aldrit traska dit for att gora ett summit claim.
 
Vad jag tror detta handlar om ar mer filosofiskt. Vissa klattrar och andra bestiger berg. Vissa gor det for att komma hogt andra for att klattra svart. Malen ar olika och vadgen dit ar olika.
Japp!

Jag blir pissed off nar nagon sager att den ska klattra i Alpin Stil men inte vet vad det betyder och inte ens har en teoretisk mojlighet att gora det. Det vattnar ur begreppen och vasesskillda aktiviteter blandas samman.
Yes sir!

Allt ar bedrifter men de ar mycket stor skillnad pa hur dessa utfors och vad syftet ar.
Jajamen!
 
Det gäller kanske att behålla lite perspektiv avseende själva resonemangen.

Alpin stil, t ex, vet de flesta klättrare ungefär vad det innebär. Men jag har en ganska klar känsla av att du alltid kan hitta skillnader mellan två klättrares detaljerade uppfattningar om vad alpin still innebär. Detta oavsett vilka klättrare du väljer. Väjer du sen dessutom att fråga en riktig klättrare och en annan klättrare så blir ju skillnaden enorm! Åtminstone om du fokuserar lite rejält på skillnaderna.

Klättring är väl inte olikt nåt annat här i livet; ju tvärsäkrare du är på att du har rätt ner i detalj, desto svårare kommer du ha att hitta folk som håller med dig. Även om det inte känns som ett problem för dig själv, kanske du inte ska räkna med att andra inte tycker att det är korkat.

Jag tror inte riktiga klättrare är sådär oerhört noga med vad andra anser, särskilt inte när de andra ändå har fel...
 
@mezzner

du skriver "Alpin stil, t ex, vet de flesta klättrare ungefär vad det innebär. Men jag har en ganska klar känsla av att du alltid kan hitta skillnader mellan två klättrares detaljerade uppfattningar om vad alpin still innebär. "



Du har helt ratt i att de flesta KLATTRARE vet vad alpin stil innebar. Daremot tror jag att fa av AVENTYRARNA vet vad alpin stil innebar och det ar besynnerligt.

Det liksom devalverar klattring som utfors i alpin stil. Som klattrare vill jag inte bli sammanblandad med dessa avnetyrare som traskar omkring pa 8000 metare. Och denna problematik eller vad man ska kalla det tror jag leder till en polarisering mellan utovare av bergs sport i olika former.
 
@mezzner

du skriver "Alpin stil, t ex, vet de flesta klättrare ungefär vad det innebär. Men jag har en ganska klar känsla av att du alltid kan hitta skillnader mellan två klättrares detaljerade uppfattningar om vad alpin still innebär. "



Du har helt ratt i att de flesta KLATTRARE vet vad alpin stil innebar. Daremot tror jag att fa av AVENTYRARNA vet vad alpin stil innebar och det ar besynnerligt.

Det liksom devalverar klattring som utfors i alpin stil. Som klattrare vill jag inte bli sammanblandad med dessa avnetyrare som traskar omkring pa 8000 metare. Och denna problematik eller vad man ska kalla det tror jag leder till en polarisering mellan utovare av bergs sport i olika former.


David: Du har uppenbarligen bra koll på klättring. Hur lyder din definition på alpin klättring? Och vad är inte alpin stil?
Delar du Wikidedias förklaring:

Alpin klättring är samlingsnamn för all klättring som sker i alpin miljö, till exempel i Alperna, Skanderna och Himalaya. Alpin klättring karaktäriseras av blandad klättring på klippa, is och snö. Växlande väder och andra yttre faktorer bidrar till klättringens svårigheter minst lika mycket som de vanliga faktorerna som hur brant det är och tillgången på grepp och steg. Sveriges största och viktigaste område för alpin klättring är Kebnekaise och här finns många långa och fina alpina klätterturer. Här finns även stora glaciärer och ett vackert alpint landskap.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klättring
 
Är ens "alpin klättring" och "klättring i alpin stil" samma sak?

Jag är inte hemma i begreppen men får intuitivt olika bilder. Det förstnämnda generellt som wikis text, ungefär du finns på ett berg som är alpint och det finns klättringsliknande aktiviteter med i bilden, men det kan handla om bestigning mer som i promenad. Det sistnämnda ger mig en mer känsla av att det är ett specifikt sätt att klättra på (kanske nedbrutet i filosofi, metod, verktyg?).
 
For att inte verka flummig sa vill jag fortydliga det har med vad vi kan kalla tillganglighet for media. Ser det ut sa har pa hemsidan sa ar det uppenbart att strava ar att vara en offentlig person och darmed far nog ta att div fritidsaventyrare och skrivbordsalpiniser kommenterar och har synpunkter.

Dvs det ar viss skillnad om Pelle gor Shivling och bloggar om det och nagon som har Agent, PR-konsult coh annan publicistisk infrastruktur.


Och sorry qtt jqg drqr upp FS men det ar ett bra exempel.


KONTAKT:
E-mail: fredrik@strang.se
Telefon:
026-662447
Mobil:
0707-560921

Manager föredrag/PR:

Globesport
andreas.andersen@globesport.se
www.globesport.se

eller

Joachim von Stedingk:
e-mail: joachim@vonstedingk.eu
eller
Hans Sträng:
e-mail: hans.strang@swetherm.se

Måste bara fråga varför du lägger ut dessa personers websidor och adresser. är det nåt jag missat i din text. Har du lust att förklara vad du menar?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll? Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.