Vem avgör bedriften?

I många trådar gör sig folk lustiga över andras bedrifter och talar gärna om för oss andra vad som kan kallas en bedrift. En tråd listar de främsta klättrarna i Sverige och får svar om vem som INTE kan kallas "riktig" klättrare. Till vilken nytta? Varför skulle t ex G Kropps äventyr vara mindre äkta än en något mindre känd big wall klättrares?

Ett problem är dock att de kända typernas berättelser ofta hanlar om deras egna förträfflighet där ren smutskastning av andra är vardagsmat.

Egentligen är det väl bara intressant att avslöja de som säger sig ha varit här och där men inte har varit det.
 
Jag tyckte den tråden var intressant, och innehöll mycket positiva kommentarer. Eller minns jag fel?

Men svaret är väl att klättring, spec alpin, inte är exakt mätbar på samma sätt som tex höjdhopp. Och det finns (minst) två mått: det interna där tex klättrare mäter sig mot varandra, och sen har vi den som funkar på fester och i media. Jag är personligen 1000 ggr mer intresserad av en svår högalpin klättring i alpin stil än av en expedition som korsar Antarktis i den eller den stilen. Båda upplevelserna är säkert storartade, men det förra projektet är helt enkelt svårare.

Och du blandar "äkta" och "största". Jag lägger inga värderingar vad gäller vars och ens upplevelser, så länge de inte äventyrar andras liv och säkerhet. Men om man pratar bedrift, så tycker jag det finns en skala, och en "alla är lika bra" inställning är inte min melodi. Den frågan kan absolut diskuteras, så länge man är medveten om att det som sagt inte finns något absolut endimensionellt mått.

Så svaret på frågan "Vem avgör bedriften" är väl: "jag" :)
 
I alla extremverksamheter

finns det en stor grupp av hang arounds, de kan mycket men har aldrig sett elefanten. Jag har stött på den på FN-möten, för veteraner, och de blev lätt avslöjade. Samt i många andra sammanhang, det är väl så att de som inte vågat vill gärna skaffa sig fler detaljer.....min 50-öring.
En del av den mänskliga svagheten.....

Några toppar och några kurser, nej jag slutade innan jag hade gått alla och gjort alla toppar....så jag är ingen alpenist även om jag gillar trakten....men jag har nosat....och promenerar ännu.
 
Jag lägger inga värderingar vad gäller vars och ens upplevelser, så länge de inte äventyrar andras liv och säkerhet. Men om man pratar bedrift, så tycker jag det finns en skala, och en "alla är lika bra" inställning är inte min melodi. Den frågan kan absolut diskuteras, så länge man är medveten om att det som sagt inte finns något absolut endimensionellt mått.

Så svaret på frågan "Vem avgör bedriften" är väl: "jag" :)[/QUOTE]


En som är ärlig iallafall.

Min poäng är väl, som alltid att var och en genomför sina äventyr på sina villkor efter sina måttstockar. Och så länge man inte utsätter andra för fara så är väl alla upplevelser äkta och bra. I den nämnda tråden var de flesta tydliga med att Kihlborg och Ruetersvärd inte räknas osv, trots att de var först på Mt Everest..... Man blir trött. I mina ögon är det inte coolare att klättra baklänges uppför trollväggen än att besegra Åreskutan i gummistövlar. Det är således helt meningslöst att lista äventyren efter svårighetsgrader. Den gör väl en enastående insats som gör det han/hon inte trodde sig förmå? Där i ligger ju hela glädjen med adrenalinbiten av frilufsliv.

Jag skrev för en tid sedan här på forumet och frågade om lite tips om Mt Elbrus och fick svar om det "mesiga" i att gå upp för den kullen. Mesigt i vems ögon?

Så i det här fallet är jag absolut som "Göran" i filmen "Tillsammans" Alla som är snälla är bra! :)
 
Jag skrev för en tid sedan här på forumet och frågade om lite tips om Mt Elbrus och fick svar om det "mesiga" i att gå upp för den kullen. Mesigt i vems ögon?

Så är det väl alltid när man lägger ut en fråga på internet. Men det som utmärker Utsidan, i mina ögon, är att man också får en ganska hög halt av vettiga, positiva och informationsrika svar. Så var det väl i din tråd också om jag minns rätt. Jag känner att jag har hängt på utsidan för mycket när jag kommer ihåg alla trådar men inte orkar söka fram dom. Blev/blir det någon tur till Elbrus?
 
medskylldig

Well jag ar sallan sen att vara kritisk och det ar ju som du papekar ganska poanglost. Det ar val sa att det handlar om att ha kul och pyssla med en hobby. For alla som gor detta som privatpersoner och for att ha kul ar det hogsta olampligt att kommenter vad de gor pa sin fritid.

Lite skillnad ar det val med de som lever pa att exploatera sin personlighet och sina bedrifter i media och som har sponsorer som hjalper till for att fa sina aventyrare exponerade i pressen.

Fast nu med internet sa kan ju vem som helst exponera sig. Jag sjalv tycker det ar kul att andra klattrare tar del av vad jag pysslar med men skulle ALDRIG tala med en vanlig journalist om klattring eller rapportera fran BC till Aftonbladet. Jag hoppas att min blog insprerar och det ar viktigt att den inte har nagot komersiellt syfte.

Hela det har med att bedomma alpinism kanns helt fel. Piolet de Or ar val ett bra exempel pa hur fel det kan bli. A andra sidan ar det val svart att uttala sig om man inte ar dar. Tja regel skot dig sjalv och skit i andra ar ju ratt vettig.
 
Nu har jag läst din förra tråd, förstår vad du menar.

Så här är det bland amatör äventyrare(detta är till dem som vill ta åt sig). Det räcker inte med att göra saker för sig själv utan man vill gärna framstå som nog som andra skull vilja se upp till.
Men oftas så skiter "andra i just andras bedrifter vilket bara leder till att dessa amatör äventyrare blir mer låt oss säga jobbiga. Man börjar kalla sig bergklättrare och skryter med vilka toppar man har planer på att göra. Men det blir oftast bara planer och det enda som slitter på deras fingrar är plast. Jag brukar kalla dem för skrivbordäventyrare eller skrivbordsextreemer. Alltså inget att bryr sig om. Keb. är en jyst kulle som jag gillar skarpt. Och hoppas du gör dina turer och bara skiter i du vet vem.


:D
 
Fortydligande

For att inte verka flummig sa vill jag fortydliga det har med vad vi kan kalla tillganglighet for media. Ser det ut sa har pa hemsidan sa ar det uppenbart att strava ar att vara en offentlig person och darmed far nog ta att div fritidsaventyrare och skrivbordsalpiniser kommenterar och har synpunkter.

Dvs det ar viss skillnad om Pelle gor Shivling och bloggar om det och nagon som har Agent, PR-konsult coh annan publicistisk infrastruktur.


Och sorry qtt jqg drqr upp FS men det ar ett bra exempel.


KONTAKT:
E-mail: fredrik@strang.se
Telefon:
026-662447
Mobil:
0707-560921

Manager föredrag/PR:

Globesport
andreas.andersen@globesport.se
www.globesport.se

eller

Joachim von Stedingk:
e-mail: joachim@vonstedingk.eu
eller
Hans Sträng:
e-mail: hans.strang@swetherm.se
 
I många trådar gör sig folk lustiga över andras bedrifter och talar gärna om för oss andra vad som kan kallas en bedrift. En tråd listar de främsta klättrarna i Sverige och får svar om vem som INTE kan kallas "riktig" klättrare. Till vilken nytta? Varför skulle t ex G Kropps äventyr vara mindre äkta än en något mindre känd big wall klättrares?

Rangordning av prestationer kan enbart rätt bedömas av likar. Vad är det som är konstigt med det?
 
For att inte verka flummig sa vill jag fortydliga det har med vad vi kan kalla tillganglighet for media. Ser det ut sa har pa hemsidan sa ar det uppenbart att strava ar att vara en offentlig person och darmed far nog ta att div fritidsaventyrare och skrivbordsalpiniser kommenterar och har synpunkter.

Dvs det ar viss skillnad om Pelle gor Shivling och bloggar om det och nagon som har Agent, PR-konsult coh annan publicistisk infrastruktur.


Och sorry qtt jqg drqr upp FS men det ar ett bra exempel.


KONTAKT:
E-mail: fredrik@strang.se
Telefon:
026-662447
Mobil:
0707-560921

Manager föredrag/PR:

Globesport
andreas.andersen@globesport.se
www.globesport.se

eller

Joachim von Stedingk:
e-mail: joachim@vonstedingk.eu
eller
Hans Sträng:
e-mail: hans.strang@swetherm.se

Ja, men Fredrik Sträng är ju faktiskt "Swedens number 1 Alpinist" som han skrivit i sina prospekt...Det vet väl alla?
 
Ja, men Fredrik Sträng är ju faktiskt "Swedens number 1 Alpinist" som han skrivit i sina prospekt...Det vet väl alla?

Jag tycker att det här är en rätt hopplös och i grunden meningslös diskussion som hur man än vänder på den är subjektiv. Fast jag kan väl ändå hålla med om att ett sånt påstående är att förhäva sig, inte bara för att jag tycker att det stämmer dåligt i Strängs fall, utan för att jag inte tycker att det är klokt av någon att påstå nåt sånt om sig själv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll? Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.