veg.mat under vandring


Linser och mungbönor kan groddas, de har alltså så lågt lektininnehåll att de inte behöver kokas. Lektinförgiftning är främst aktuell med t ex kidneybönor, och yttrar sig i lindra fall som magont, och som traditionell matförgiftning i värre fall

http://na.se/nyheter/lekeberg/1.2434156-kidneybonor-orsak-till-matforgiftningen-
 


haha neeej det finns ju många baljväxter som går att äta råa! just linser är ju kända för att groddas också, och då kokar man ju knappast dom! groddning skulle kunna vara smart på vandring, "tillagningen" kräver noll energi, dock att man får bära på kanske en dl vatten extra men den får man ju i sig också!
 
Nån som testat att göra linspulver? läste om det i en gammal "torka mat"-bok jag har och tyckte det lät intressant.


I samma bok fastnade jag även för "kålskorpor". Man syrar vitkål, som sen torkas och blandas med korn och råg tror jag det va och gräddar dem. sen löste man upp den i vatten och gjorde soppa när man var ute på resande fot. (1700-tals grej tror jag det var) [emoji2]

jag skrev igår inlägg här i tråden om just linsmjöl, man kan göra själv eller köpa färdigt, det är extremt billigt med tanke på näringsinnehåll och i relation till andra mjölsorter.

Den här (om jag lyckas bifoga bilden) köpte jag på citygross för knappt en tjuga!

Det går att äta rått/utan tillaggning/uppvärmning, går att reda såser och soppor med, jättegott i bröd, näringsberiga vadsomhelst, ja användningsområdena är oändliga!
 

Bilagor

  • Foto-0007.jpg
    Foto-0007.jpg
    61 KB · Visningar: 2,232
  • Foto-0010.jpg
    Foto-0010.jpg
    41.5 KB · Visningar: 2,055
ok, röda linser är väl inte så giftiga som jag trott.

Det gäller även bruna, gröna och gula linser... och vad mer för färger det nu kan finnas! Gröna och röda tycker jag är bäst om man ska grodda dom!

Ytterligare ett tips angående koktiden, det har diskuterats huruvida de tar 10 eller 20 minuter att koka linser, men om man lägger dom i blöt vid frukost/lunch och lagar dom på kvällen/eftermiddagen så räcker det med snabbt uppkok eller i värsta fall 1-2minuters kokning! Skalade linser kokar ju också klart betydligt snabbare än oskalade!
 
ok, röda linser är väl inte så giftiga som jag trott.

Röda linser är bara ett handelsnamn för skalade bruna linser.



Linser är definitivt inte giftiga okokta. Jag har själv ätit stora mängder utan att dö.

Det är ju lätt att tro att linser är något exotiskt, men det har faktiskt odlats i Sverige långt tillbaka. Jag har själv odlat linser med hyfsat resultat (i zon IV) och sådde bara direkt med linser från en vanlig påse.
 
jag skrev igår inlägg här i tråden om just linsmjöl, man kan göra själv eller köpa färdigt, det är extremt billigt med tanke på näringsinnehåll och i relation till andra mjölsorter.

Den här (om jag lyckas bifoga bilden) köpte jag på citygross för knappt en tjuga!

Det går att äta rått/utan tillaggning/uppvärmning, går att reda såser och soppor med, jättegott i bröd, näringsberiga vadsomhelst, ja användningsområdena är oändliga!

Ok, bra tips där! Ska se om jag hittar det i nån butik här. Relativt låg andel kolhydrater för att vara "mjöl" och det är bara bra det.
 
Tack! Tyvärr betydligt avfettat - kanske nödvändigt om det skall kunna bli pulver i st f pasta.

Jadå - i varenda affär med thaimat :). Tyvärr ibland med tillsats av natriumkaseinat (ett mjölkprotein), så läs på paketen ,om du är allergisk eller vegan.

Har du hittat kokosmjölkspulver utan mjölkprotein? Jag har letat länge men gått bet...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.