veg.mat under vandring

Alla ni som varit ute och vandrat förr..kan ni ge något tips på bra lättlagad proteinrik vegetarisk mat som man kan laga till på ett stormkök?

/ Johanna
 
Sojabönor?

Sojabönor torde väl vara bland det bästa men du bör nog förbereda en del hemma genom att torka. Om du utgår från t.ex. djupfryst sojafärs eller konserverade sojabönor så blir det inte så mycket jobb. Annars så finns det ju numera ganska mycket i butikshyllorna. Med vitlök, soltorkade tomater, diverse torkade grönsaker och rätt kryddor så kan det bli riktigt smaskens.
Varför inte experimentera litet hemma så att du hittar något som funkar? :)
 
Äter man vegetarisk mat så bör man ju se upp så att man får i sig en bra proteinsammansättning. Men under en fjällvandring på < 2 veckor så är det inte så noga om man skulle få i sig lite dåligt med protein. Välj bara lättlagad god mat så är det inte så noga sedan. Det finns många veg recept i forum Friluftsmat: http://www.utsidan.se/vb_forum/forumdisplay.php?forumid=41
 
vegan food

Nåväl, alla som satsar att överlevnad bör väl hålla lite koll på vad de stoppar i sig, detta gäller inte bara vegetarianer.
Visst sojabönor kan man väl äta, det är dock krångligt bökigt och inte särskilt mumsigt. vill man bestämmt ha bönor bör man kanske istället välja kidneybönor eller blackeyebönor eller varför inte kikärtor.

Men att dola med sånt under en vandring är väl ändå bra krångligt.
nej att föredra tycker jag är påsmat, lite dyrare men mycket enklare.
och det finns mycket att välja på även som vegan.
nudlar, är toppen, lätta att bära och lätta att laga, snabbmakaroner och blåbands vegetariska färssås (finns i tre olika smaker, den italienska faller mest i min smak) friggs har även färsås, fast den tycker inte jag så mycket om.
Det finns varmakoppen i en mängd olika smaker, krämer soppor m.m.
sedan brukar jag alltid ha med rikligt med hårdbröd och en eller två tuber tartex, brödet tar lite plats, men det är det värt!

trevlig tur!
 
Hemmatorkade rätter baserade på qourn eller soyagranulat som proteinbas blir hur bra som helt.. Annars så går det att ta färdiga tomatsåser och dylikt som man in efterhand pumpar upp med torkat soyagranulat..
 
Vegetariskt?
Det är väl bara att beta lite vid sidan av stigen.
Tänk bara på en viktig sak, ett normalt koppel är 1,80m :)
 
Är det protein du är ute efter så kan jag rekomendera någon av alla kosttillskottspulver.
Jag använder mig av exell's Wassleprotein efter träning.
Det är ju inget som du lägger i pannan och steker men du får i dig "näring".

Soja-protein är ju också bra men det innehåller lite mindre protein och mer "fett" vilket iof kan vara bra när du är ute och vandrar.
Vad tex Sojakorv innehåller i näringsväg vågar jag inte svara på.

Och glöm inte
Vegitarian, det är ett gammalt indianskt namn översatt till usel jägare
;)
 
gundj; sa:
Vegetariskt?
Det är väl bara att beta lite vid sidan av stigen.
Tänk bara på en viktig sak, ett normalt koppel är 1,80m :)

Det är ju bara carnivorer som bär koppel!

Annars är det här med fylogenetisk gränsdragning, i samband med matvanor intressant. Vegetarianer drar en gräns och äter inget animaliskt protein (eller ev även lacotprotein). Men även de flesta som inte är vegetarianer drar ju också någon typ av fylogenetisk gräns. De äter oftast inte apa, hund, räv grävling osv, endel äter inte gris. Visst kan det finnas orsak att dra gränser, många zoonoser kommer ju till oss från tex gris och fågel men även från kor.
 
Cous-cous

Vet inte hur proteinrikt det är, men cous-cous är väldigt enkelt och bra att ha med sig. Bara at koka upp vatten och hälla på cous-cousen, låt det stå under lock några minuter - färdigt! Utmärkt t.ex. tillsammans med tomatsås på påse. Extra bra att det inte behöver stå och koka och dra massa bränsle.

Brukar förbereda portionspåsar med cous-cous och spetsa med lite buljongpulver. Hemmatorkade grönsaker och vitlök till gör att det blir lätt, enkelt och billigt.
 
KLAGER; sa:
gundj; sa:
Vegetariskt?
Det är väl bara att beta lite vid sidan av stigen.
Tänk bara på en viktig sak, ett normalt koppel är 1,80m :)

Det är ju bara carnivorer som bär koppel!
Anledningen till att det är bra att känna till koppellängden är att alla fina smultron, blåbär, hallon osv inom koppelavstånd från stigen kan vara "marinerade" av förbipasserande hundar :)
 
..jag brukar ha med mig röda linser. Kort koktid och passar till allt (linssoppa, linsgrytta till couscous..). Sen kan man ta med nötter (casewnötter tex) som man kan ha i maten (någon grönsaksgrytta tex) eller som mellanmål.
 
Röda Linser är modellen

karin_beer; sa:
..jag brukar ha med mig röda linser. Kort koktid och passar till allt (linssoppa, linsgrytta till couscous..). Sen kan man ta med nötter (casewnötter tex) som man kan ha i maten (någon grönsaksgrytta tex) eller som mellanmål.

Precis! Röda linser är pefekt att förstärka ALLA rätter med. Ta ngt vegetariskt frystorkat (sås etc) och spetsa med röda linser. Du kan inte misslyckas!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.