Sova under bar himmel - Vilda djur

Hej,

Om man sover under bar himmel eller dylikt bör man tänka på vilda djur på något sätt? Antar att dom är rädda för en men det vore ju ändå inte så trevligt om man blir väckt av att någonting står och tuggar på en eller dylikt.. =)

Tack!
 
De flesta djur har en meny, finns du inte på den är du i princip säker sålänge du inte provocerar djuret (så se upp med snarkning).

Det finns sen några djur som inte har en meny utan äter ALLT, där har du isbjörn och krokodil (vithajen tror troligen att ditt plaskande i ytan är en säl och det är därför den anfaller).

Tar vi nu det du kan råka ut för i svenska skogen så är det ofarligt att sova under bar himmel (se dock om mygg och sånt längre upp). De "farliga" djuren är inte farliga för dig.

mvh Christian
 
Jo, mygg, spindlar och allsköns kryp har man väl haft krypande i ansiktet när jag sov under tarp i ungdomen, skogsmöss och lämlar som gett sig på packningen har även kommit in i tält och absid.

Men på senaste 13 åren är det mest tvåbeningar...
 
Nej, du behöver inte vara rädd för vilda djur i Sverige.
Men mygg, myror och andra irriterande kryp kan naturligtvis störa nattsömnen....
 
Nu har jag varit ute ett par nätter.. kändes rätt tryggt med era kommentarer, men tog med mig tältet med. =) Är inte så van vandrare.. Fast man försöker packa lätt blir det rätt mycket att bära på; attans vad lång tid det tar att äta blåbär; och sist men inte minst, grymt gott med grillad abborre. =)
 
Bär ger sällan mer energi än de tar, men kan vara bra för blodsockret och moralen. Protein, fett och rötter är vad som kan ge det du behöver. Så att ha mat med sig ut underlättar stort. Sällan man hittar vildpotatis och skinka löst i skogen.
Go tur
 
Sova under bar himmel med hund

Kapar tråden lite, hoppas det är ok ;)
Kan man sova med hund under bar himmel/under myggnät, och i sådana fall hur gör ni brukar ni knyta fast hunden vid er eller vid något närliggande träd?

MVH Felix
 
Våra stora djur i Sverige utgör inga helst problem, med avseende på att sova under bar himmel. Inte heller om man är snarkare enligt mig.
Myror däremot...............:)
 
Ser bara ett djur som mycket otrevligt!

- ett mycket litet djur! Fästingar...

Fästingar kan överföra ett flertal sjukdomar till människan. Borrelia, Erlichia, TBE och Tyfus - men att bli smittad av Tyfus är mycket sällsynt
 

Bilagor

  • fästing.gif
    fästing.gif
    11.2 KB · Visningar: 1,669

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.