jag vet inte om det är ok att snabbkoka linser då de är giftiga okokta.
.
Det här ställer jag mig lite frågande till. Olämpligt för tänderna och inte särskilt lämpligt för magen kanske - men giftigt?
.
Grünkernburger! Det är gott. Vet tyvärr inte vad grünkern (fritt översatt från tyska = grön kärna)) kan tänkas heta på svenska, eller om det finns att få tag på i Sverige. Vet Klager, Georg (Sachsaren) el kanske t o m Malindo?
/Håkan
Tipsa gärna om var du hittat mandelmjölkpulver. Det vore ett trevligt alternativ till kokosmjölk, som inte passar i all mat. Jag har hittills bara sett antingen mandelmjöl, som inte löser sig i vatten, eller mandelpasta, som beter sig som smör. Samma sak, när jag mal/mixar själv: mjölfasen övergår direkt i "smörfas", när jag försöker mixa finare.(...) Planerar att utvärdera ett nyinköpt mandelmjölkspulver och gröt på kommande turer....
Röda linser tycker jag inte är någon hit pga deras långa (i friluftssammanhang) koktid. Gör då hellre som Per W ovan och färdiglaga linsröror som du ugnstorkar.
...
Tipsa gärna om var du hittat mandelmjölkpulver. Det vore ett trevligt alternativ till kokosmjölk, som inte passar i all mat. Jag har hittills bara sett antingen mandelmjöl, som inte löser sig i vatten, eller mandelpasta, som beter sig som smör.
Jag blandar små röda linshalvor (samt torkade grönsaker, kryddor, nötter/nötpasta, smör och/eller kokosmjölkpulver etc...) med basmatiris - mycket godare och något högre proteinhalt än snabbris, och exakt samma koktid som linserna. 8-10 min. "normalt", men på vandring kokar jag upp blandningen med dubbel mängd vatten, låter sjuda i ca 30 sekunder, stoppar i grytmysaren och låter dra medan jag etablerar nattläger etc. När jag är klar, brukar middagen också vara det, och den är fortfarande för het för att äta direkt. I sällsynta fall behöver den ett extra uppkok.Jag förstår som många andra inte heller detta uttalandet.. Jag brukar ha med mig 3 minutersris som jag blandar med röda linser i en storkåsa och sedan häller kokande vatten över, efter ca 10 minuter är det färdigt att äta med lite smör och vad man nu brukar ha till..
Tack! Tyvärr betydligt avfettat - kanske nödvändigt om det skall kunna bli pulver i st f pasta.http://www.husapoteket.eu/livsmedel/mandelmjolk-instant-pulver-eko
Har också hittats på Fram vid Järntorget i Gbg.
Jadå - i varenda affär med thaimatFinns det kokosmjölkpulver tro?
rosta snabbt solroskärnor, pumpakärnor och valnötter i olja+ vitlök/kryddor
det går att äta med cous cous.
pasta+linser lagar jag endast över öppen eld då man ju har typ oberänsad med energi.
kokosflingor innehåller mycket protein och kan ätas som godis eller till müsli.
Det här ställer jag mig lite frågande till. Olämpligt för tänderna och inte särskilt lämpligt för magen kanske - men giftigt?
baljväxter är giftiga okokta och ge matförgiftning. röda linser är bland de man måste koka minstNeeej linser är absolut inte giftiga! Ett linsrecepttips är: blötlägg linserna ett par timmar, mosa/krossa dom sen, ha i lite valfritt mjöl och gör biffar/plättar och stek!