Veckotävlingen

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Kan hajen vara en hågjel? Om det är samma namn på swe vet jag inte.
Mycket möjligt. Hågäl är den svenska stavningen (men samma fisk/namn).

Galeus_melastomus_Gervais-1024x324.jpg

Det är en vanlig haj att få inne på grundet. Den bet på en räka på
ca 25-30m. Fick långan på räka också.

men nu är långan på svartlistan inne i fjorden. Så därför fick den gå tillbaka.

Det är en vanlig haj att få inne på grundet. Den bet på en räka på
ca 25-30m. Fick långan på räka också.

men nu är långan på svartlistan inne i fjorden. Så därför fick den gå tillbaka.
”Vi har huvudsakligen sju arter av hajar i Norge och Skandinavien. Ingen av dem utgör någon fara för oss människor. De flesta trivs bara på större djup” lugnar oss Diana Zaera Perez vid Havforskingsinstituttet i Norge.

En av de kul sakerna med tävlingen är (tycker jag) att få lära sig andra arter än de man själv brukar fiska.

”Vi har huvudsakligen sju arter av hajar i Norge och Skandinavien. Ingen av dem utgör någon fara för oss människor. De flesta trivs bara på större djup” lugnar oss Diana Zaera Perez vid Havforskingsinstituttet i Norge.

En av de kul sakerna med tävlingen är (tycker jag) att få lära sig andra arter än de man själv brukar fiska.
Håkäring kan vara farlig… vid förtäring. Om man vill undvika trimetylamin behöver man koka flera gånger och därefter torka. Surhaj (hákarl) är lite speciellt, 🙂

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips